Undervisningstiden har utökats med 330 timmar i grundskolan sedan 2013 men satsningarna på matematik har inte gett önskat resultat, enligt en ny rapport från Sveriges Ingenjörer.
I undersökningen jämförs exempelvis betygen i matematik för elever som fått fler mattetimmar med tidigare årskullar som inte haft det. Trots ett extra påslag i undervisning sjunker betygsgenomsnittet, och ämnet har dessutom den lägsta genomsnittliga betygspoängen i både årskurs sex och årskurs nio.
Skillnaderna fortsätter också att öka mellan elever med och utan högutbildade föräldrar, och antalet underkända i matematik har blivit fler, skriver förbundet i ett pressutskick.
På komvux är det kurserna i matematik som drabbas av flest avhopp, och insatser som leder till att man kan komplettera ämnet efter gymnasiet ger inte heller någon större effekt när det kommer till att exempelvis få in fler personer på ingenjörsutbildningar.
"Detta är allvarligt eftersom bra mattekunskaper behövs för att klara högre utbildning", säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer, i pressmeddelandet.