Att gymnasieskolans undervisning flyttat från skolan till hemmen har inneburit särskilda utmaningar för elever med funktionsnedsättning, som adhd och intellektuell funktionsnedsättning.
I en studie från Myndigheten för delaktighet (MFD) uppger drygt fyra av tio att det stöd de har behov av fungerar sämre på distans. Över hälften svarar att de är mindre aktiva på lektionerna.
"När skolan inte räcker till läggs ett stort ansvar på föräldrarna, men alla har inte möjlighet eller förutsättningar att erbjuda sina barn det stöd de behöver", säger Malin Ekman Aldén, generaldirektör på MFD, i ett pressmeddelande.
Många elever upplever också ensamhet när de inte kunnat träffa sina klasskompisar eller gå på fritidsaktiviteter som tidigare. Bara fyra procent säger att de inte känt någon ökad oro eller stress under pandemin.
Undersökningen baseras på svar från unga mellan 16 och 24 år, framtagna genom djupintervjuer och enkätsvar.