Det behövs 188 500 nyutexaminerade lärare och förskollärare fram till 2033, enligt Skolverkets prognos. Samtidigt räknar myndigheten med att det kommer att fattas 45 000 lärare år 2033. Det beror på en hög andel avhopp redan under utbildningen.
Flest avhopp har högskolan i Gävle. Där lämnar mer än hälften ämneslärarutbildningarna. På Stockholms universitet räknar man med att bara en fjärdedel av ämneslärarstudenterna tar examen. Däremot är avhoppen inte alls lika utbrett på yrkeslärarutbildningarna, och ligger i snitt på 10 procent runt om i landet.
En förklaring till avhoppen är att de som kommer in har från början låga betyg, och det är studenter som brukar hoppa av i högre utsträckning. En annan förklaring är den låga kvaliteten på utbildningarna. Fyra av tio ämneslärarutbildningar får underkänt, enligt en granskning från Universitetskanslersämbetet.
För att jämföra tar 85 procent av de som påbörjar en läkarutbildning en examen, och Per Kornhall, tidigare undervisningsråd vid Skolverket, tycker att man ska lära sig av läkarna.
– Det handlar om att skapa en stark identitet för lärarutbildningen och samla dem under ett paraply som har stark koppling till professionen, säger han till Läraren.