Med coronapandemin fick som bekant gymnasieeleverna från en dag till en annan lämna skolan och lärarna övergå till att undervisa via datorn. Skolinspektionen följer nu – på distans – hur omställningen har gått.
Än så länge finns ingen övergripande bild. Men enligt en första delredovisning , baserad på intervjuer med 45 rektorer, tycks undervisningen på det stora hela fungera.
– Med en stor insats av personalen har man lyckats få den digitala undervisningen att fungera. Eleverna deltar på lektionerna och schemat kan följas till stor del, säger projektledare Lars Thornberg.
Elever filmar
Men självklart löper det inte problemfritt. Det är till exempel inte alla elever som har bra internetuppkoppling hemma. Några skolor har löst det genom att låta just dessa elever komma till skolan.
– Rektorer vittnar om att eftersom det inte finns fiber till alla delar av Sverige så finns inte heller samma möjligheter överallt att bedriva digital undervisning, säger Lars Thornberg.
Redan från start förutsåg man att praktiska moment kunde bli kniviga att genomföra och bedöma. Ett sätt att lösa detta för ettorna och tvåorna har varit att senarelägga praktiskt inriktade kurser till nästa läsår och lägga fler teoretiska moment under våren.
Andra lösningar har varit att låta eleverna komma i små grupper till skolan, eller så har de fått filma när de genomför en uppgift hemma. Matkassar har skickats hem till elever på restaurangprogrammet, frisörelever har fått dockhuvuden att öva på hemma och elever på estetiska programmet har träffat lärare i någon park för att visa sina färdigheter i teaterämnet.
Skolan lär sig
En annan farhåga var att distansundervisningen skulle slå undan benen för redan skoltrötta elever. Det har dock visat sig att en del elever presterar bättre när de får sitta hemma i lugn och ro. Andra elever börjar tröttna och en av de stora utmaningarna blir att hålla motivationen uppe om distansundervisningen fortgår länge.
– Motivationen upplevdes som hög från början men flera rektorer har sett tendenser att den kan minska. Det är sådant man får ha med sig till hösten om distansundervisningen fortsätter. En annan utmaning för lärarna är att veta att eleverna är med mentalt i undervisningen, att de följer med. Det är svårare att stämma av när man inte är i en normal skolsituation. Skolan håller ju på att lära sig den här typen av undervisning, säger Lars Thornberg.