Lärarfacket: Hela skolsystemet är fel

Lärare riskerar att utsättas för repressalier om de inte sätter höga betyg. Det menar Sveriges lärare, efter Handelshögskolans rektor Lars Strannegårds utspel om att glädjebetyg gör antagningen orättvis.
–Man kopplar betygssättning till lönesättning, säger förbundsordföranden Johanna Jaara Åstrand.

Förbundsordföranden för Sveriges lärare, Johanna Jaara Åstrand, är kritisk till skolsystemet. Arkivbild.

Förbundsordföranden för Sveriges lärare, Johanna Jaara Åstrand, är kritisk till skolsystemet. Arkivbild.

Foto: Anders Wiklund/TT

Skola2023-05-12 18:43

Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande för Sveriges lärare, säger att det vore "riktigt illa" om ett lärosäte börjar konstruera sina egna antagningsverktyg, men understryker att även hon ser ett stort problem med betygsinflation i gymnasieskolorna.

– I grund och botten är det ett underbetyg till det skolsystem vi har i dag där marknadskrafter ligger bakom att betygen blir ett konkurrensverktyg, säger hon.

"Varje elev blir klirr i kassan"

Lars Strannegård, rektor på Handelshögskolan i Stockholm, gick i veckan ut i en debattartikel i DN och sade att han överväger att rödflagga gymnasieskolor som misstänks sätta glädjebetyg. I stället för att använda gymnasiebetyg som urvalskriterium kan Handelshögskolan tvingas införa egna antagningsprov, skriver han, eftersom man inte kan lita på att betygen speglar elevernas kunskap.

Kritiken från det prestigefyllda universitetet är ytterligare ett kvitto på att skolsystemet inte fungerar, säger Johanna Jaara Åstrand. Bland annat för att skolpengen följer med eleven.

– Varje elev blir klirr i kassan. Skolanordnare konkurrerar om eleverna, kommuner likväl som friskolor, och då vill man visa upp ett bra resultat. Då premieras höga betyg och incitamenten för betygsinflation blir starka. Dessutom saknas bromsklossar i dagens system, säger hon.

Pressen på lärare stor

I och med konkurrensen mellan skolor blir pressen på lärarna att sätta höga betyg stor, enligt Jaara Åstrand.

– Många lärare blir otillbörligt påverkade och känner press från sina ägare och rektorer att sätta höga betyg, det är oacceptabelt. Det handlar både om att de riskerar repressalier om de inte sätter höga betyg och att man kopplar betygssättning till lönesättning, säger hon.

Värst är situationen på friskolorna, säger Jaara Åstrand, men Sveriges lärare ser att det finns en liknande problematik även på kommunala skolor.

– Även de är ju aktörer på en skolmarknad.

Kräver reform

För att komma till rätta med problemen behöver en reform ske av såväl finansieringen, styrningen och betygssystemet, menar Johanna Jaara Åstrand.

– Vi vill att staten ska ta huvudansvaret för finansieringen, men sedan måste vi fasa ut marknadsskolan och reformera skolpengen. Vi kan inte ha en modell där skolan konkurrerar om eleverna för det är det som skapar betygsinflation.

Sveriges lärare vill nu att regeringen ska utreda hela betygssystemet, säger Jaara Åstrand, för att säkra att betygen har den funktion de ska ha.

– Det här är en välkommen debatt som politikerna måste ta på största allvar, för det är de som har ansvar att göra något åt det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!