Pisaresultaten sätter liksom tidigare års resultat fingret på det största problemet i svensk skola – skillnaderna mellan olika elevgrupper, säger Åsa Fahlén.
För att råda bot på ojämlikheten krävs betydligt större insatser än ett mobilförbud, menar hon.
– Politikerna behöver ta ett nationellt ansvar för finansieringen av skolan. I dag ser vi att kommuner inte har tillräckligt med pengar och att de skär ned. Många kommuner har svårt att klara av det kompensatoriska uppdraget och då brister likvärdigheten.
Arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson (L) kallar åtgärden "en kulturförändring" som enligt Tidöpartiernas bedömning kommer bidra till bättre kunskapsresultat, men den bedömningen delar inte Åsa Fahlén.
Hon anser i stället att politikerna borde lägga mer krut på att se till att lärarna får mer tid till förberedelse och efterarbete samt att de har lagom många elever i sin klass.
– En lärare som hinner förbereda sig, har lagom många elever i sin klass och som efteråt har tid att fundera på hur man kan gå vidare skapar förutom studiero, bättre kunskaper, säger Åsa Fahlén.