Mobilförbud "plåster på en avskuren halspulsåder"

Mobilförbud i grundskolan är i sig en bra åtgärd, anser Sveriges lärare, men är det det enda politikerna har att komma med efter den dystra läsningen av Sveriges resultat i Pisamätningen, frågar sig förbundsordföranden Åsa Fahlén.
–Det är plåster på en avskuren halspulsåder, säger hon.

Åsa Fahlén, ordförande för fackförbundet Sveriges lärare. Arkivbild.

Åsa Fahlén, ordförande för fackförbundet Sveriges lärare. Arkivbild.

Foto: Mikaela Landeström/TT

Skola2023-12-09 19:40

Pisaresultaten sätter liksom tidigare års resultat fingret på det största problemet i svensk skola – skillnaderna mellan olika elevgrupper, säger Åsa Fahlén.

För att råda bot på ojämlikheten krävs betydligt större insatser än ett mobilförbud, menar hon.

– Politikerna behöver ta ett nationellt ansvar för finansieringen av skolan. I dag ser vi att kommuner inte har tillräckligt med pengar och att de skär ned. Många kommuner har svårt att klara av det kompensatoriska uppdraget och då brister likvärdigheten.

Arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson (L) kallar åtgärden "en kulturförändring" som enligt Tidöpartiernas bedömning kommer bidra till bättre kunskapsresultat, men den bedömningen delar inte Åsa Fahlén.

Hon anser i stället att politikerna borde lägga mer krut på att se till att lärarna får mer tid till förberedelse och efterarbete samt att de har lagom många elever i sin klass.

– En lärare som hinner förbereda sig, har lagom många elever i sin klass och som efteråt har tid att fundera på hur man kan gå vidare skapar förutom studiero, bättre kunskaper, säger Åsa Fahlén.

Fakta: Pisaresultat 2022

Stora tapp i matte och läsning: Sverige fick 482 poäng i matematik (-21 poäng jämfört med 2018) och i läsförståelse 487 (-19 poäng).

Snittpoängen i naturvetenskap var 494 (-6 poäng).

Tappet i matematik innebär att en genomsnittlig svensk 15-åring i Pisa 2022 presterade på den nivå en 14-åring skulle ha gjort 2018.

Läs- och matematikresultaten föll till samma låga nivå som 2012.

Sveriges poäng låg över OECD-snittet, men 11 länder var signifikant bättre i matematik, 9 länder var bättre i läsförståelse och 10 var bättre i naturvetenskap.

Att Sverige höll sig över OECD-snittet beror på att de flesta andra länder också backade i Pisa 2022.

Allra bäst i matematik var Japan (536 poäng). Japan var också bäst i naturvetenskap (547 poäng). Bäst i läsförståelse var Irland och Japan (båda hade 516 poäng).

Källor: OECD och Skolverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!