På fredagsmorgonen köar hundratals taxibilar till det vita tältet på Kvastvägen i Sköndal i Stockholm. Där hämtar taxichaufförerna ut lådor med covidtester som ska levereras till stockholmare med symtom. I dag ska 5 145 tester ut – det är rekordmånga.
Ansträngd ekonomi
I en strid ström svänger taxiförarna in vid tältet, där Matti Wafira står i det tunga regnet och lämnar ut lådor med testkit. Allt rullar på snabbt och smidigt, till skillnad mot hur det var i mitten av juni när Taxi Stockholm drog i gång verksamheten, som de utför på uppdrag av Region Stockholm.
– Den 16 juni körde vi ut 600-700 tester, då var det lite mer kaosartat. Nu har vi byggt en fungerande organisation och har kapacitet att leverera 8 000 tester per dag, säger Mikael Kaalen, logistiksamordnare.
Han berättar att omkring 1 100 taxiförare har utbildats i basala hygienrutiner för att kunnat leverera covidtester på ett smittsäkert sätt.
För Taxi Stockholm är de här transporterna avgörande, eftersom pandemin tryckt ner företagets ekonomi i botten.
Lars-Göran Göransson är en av taxiförarna som kör testerna. Han har ett åkeri med fem taxibilar.
– Jag hade aldrig i min vildaste fantasi trott att vi skulle hamna i det här läget. Före pandemin hade jag 14 anställda, nu har jag bara 9 kvar, säger han.
Viktig intäkt
Bolagets omsättning har sjunkit till 45 procent av vad den var tidigare och i mars-april när det var som värst var den nere på 20 procent.
– I oktober hade jag fått tillbaka hoppet och omsättningen hade ökat till 60 procent, men när de skärpta restriktionerna sedan kom gick proppen ur. Därför betyder det här jättemycket, säger han.
Innan vi åker ut ringer han till dem som beställt covidtest och meddelar att han kommer att vara där inom en kvart.
På den andra adressen öppnar Valentin Sjökvist dörren. Han jobbar som drifttekniker på Karolinska institutet och har varit förkyld sedan några dagar tillbaka. Han beställde hemtestet genom appen Alltid öppet dagen före.
– Jag ville ta testet i förebyggande syfte. Det känns bra att testet kommer hem så att jag inte behöver röra mig utanför lägenheten, säger han.
20 minuter senare sätter Lars-Göran Göransson på sig plasthandskar när han hämtar upp testkittet som Valentin Sjökvist lägger i en plastlåda. Lars-Göran ställer in plastlådan i kofferten, spritar händerna och kör vidare till Flatenbadet, där lådan lämnas. Där står två killar och tar emot lådan. När de fått in alla lådor körs de till labbet som utför testerna.
Saknar det sociala
Under resan berättar Lars-Göran Göransson att de flesta är väldigt tacksamma över att testet levereras hem. Men trots att han möts av vänliga personer saknar han de vanliga kunderna.
– En viktig del i det här jobbet är den sociala kontakten med kunderna. Människan är ju ett sällskapligt djur som lever i flock. Nu umgås jag nästan bara med min fru.
Han är inte orolig för att bli smittad.
– Självklart är det en potentiellt dödlig sjukdom, men att gå och handla mat innebär en betydligt större risk eftersom jag följer våra rutiner och håller avstånd, säger Lars-Göran Göransson.
Flera av hans kolleger har också tillfälligt sadlat om och transporterar misstänkt covidsmittade personer för att avlasta ambulansorganisationen. De kör för Sirius Humanum, som är ett dotterbolag till Taxi Stockholm, och har gått en utbildning som Ambulanssjukvården genomfört. Förarna har fått lära sig hur de skyddar sig och patienterna genom att använda skyddsutrustning och sanera bilarna efter varje körning. Dessutom har de utbildats i att ge syrgas.
Högre tryck
– Vi är oerhört tacksamma för att de avlastar ambulanserna och liggande transport. Det gör att vi kan koncentrera oss på det som är akut, säger Hanna Bjärkstedt, sjuksköterska och tf biträdande stationschef för den utökade transportorganisationen för Covid-19 på AISAB, Ambulanssjukvården i Stockholm.
Hon säger att trycket på ambulanssjukvården är mycket högre nu än i våras, eftersom människor som då akut insjuknade i andra sjukdomar än covid-19 avstod från att ringa 112.
Guy Irenius och Djamel Zeghachov har varit taxichaufförer i decennier och är glada för att kunna göra en insats.
– Jag ångrar att jag inte utbildade mig till ambulansförare. Det här är det bästa jag gjort, säger Djamel Zeghachov.
Guy Irenius, som är utbildad undersköterska, känner också att han hamnat i sitt rätta element.
– Det känns fint att försöka underlätta resan för dem som mår riktigt dåligt. Även om de ligger med syrgas kan vi prata om lättsamma saker. Det är en belöning när en gammal person, som man hjälpt, tittar på dig med varma ögon.