De flesta av de största i Sverige vad gäller räckvidd och engagemang på sociala medier återkommer år efter år i Maktbarometern, som publiceras av Medieakademin.
Förutom JLC och SD så är Joakim och Jonna Lundell etta respektive tvåa på Instagram. På X är det Hanif Bali som är störst men på Tiktok är det Aftonbladet som når allra flest svenska användare.
Medieakademin noterar i sin sammanfattning av Maktbarometern flera trender, bland annat att engagemanget på X minskat kraftigt efter Elon Musks omvandling från Twitter. Plattformens högerpolitiska gir fortsätter och för första gången är nu mer än hälften av de hundra största på X högerpolitiska aktörer.
Även på Facebook har engagemanget minskat. SD var störst på Facebook i fjol, men har i år fått se sig omsprungna av kontot Kattjouren. Efter TV4:s avslöjande om Sverigedemokraternas trollkonton har deras största konto på Tiktok stängts ned. Dock har deras officiella konto på plattformen, som startades efter avslöjandet, fått många följare.
"Det är intressant med tanke på att SD anförde just sin utmaning med officiella konton som argument för att använda anonyma konton", säger Medieakdemins Hampus Brynolf i pressmeddelandet.