Paret Lundell har bytt plats med förra årets vinnare, humortrion JLC (Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman) som i år blir trea. Influeraren och författaren Therése Lindgren ligger kvar på andraplatsen.
– Jag lyssnar ofta på våra följare vilket nog gör att de känner att de påverkar våra val på riktigt. Vi har också gjort en massa nya saker på Youtubekanalen under året, vilket satte fart på kanalen, skriver Jocke Lundell i ett textmeddelande till TT.
Medieakademins ordförande Emanuel Karlsten kommenterar resultatet:
– Den här trion har verkligen skapat en sorts elit på sociala medier och det har varit så de senaste åren. Sociala medier bygger väldigt mycket på att skapa relationer och de här har varit väldigt duktiga på detta, säger Emanuel Karlsten.
Lamotte klättrar
Klättrare är journalisten Joakim Lamotte som hamnade på en fjärdeplats. Artisten Jacke Sjödin kom från ingenstans till plats 45. Vänsterpartiets Nooshi Dadgostar nådde plats 127.
Sverigedemokraterna är det dominerande partiet på sociala medier, tätt följda av Socialdemokraterna som har flera profilerade politiker på de digitala plattformarna.
Medieakademin har kartlagt aktiviteten på de sociala medierna Twitter, Facebook, Instagram och Youtube och utifrån rankningen på dessa medier har listan Maktbarometern skapats, vilken visar vilka som totalt har mest inflytande. Den fokuserar inte på trafiken till hemsidor och tv-kanaler, som också kan påverka.
Skapa propagandamaskiner
– Startpositionerna på sociala medier är väldigt tydliga inför valet, men det är en mycket begränsad del av väljarkåren, två-tre procent, lite högre på Facebook cirka tio procent, som följer valrörelsen via sociala medier och gillar inlägg, säger Emanuel Karlsten.
– Men det är inte hela bilden heller eftersom partierna vill nå så kallade pratare, personer som sprider budskap vidare, därför kan sociala medier vara ganska viktiga. Partier kan skapa propagandamaskiner och sätta agendan.