Årets topplista vad gäller räckvidd och engagemang på sociala medier ser till stor del likadan ut som förra året, även om den inbördes ordningen ändrats något.
På första plats finns återigen influerarna Jocke och Jonna Lundell, följda av Sverigedemokraterna, humortrion JLC (Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman) och influeraren Therése Lindgren.
Det har skapats en slags elit, säger Emanuel Karlsten, ordförande i Medieakademin som står bakom Maktbarometern.
– Det är ganska exceptionellt för det innebär att de behöver vinna sin publik väldigt mycket varje år. Vi räknar inte prenumeranter som ett särskilt viktigt mått utan den räckvidd och det engagemang de skapar, säger han.
SD klättrar till andraplats
De har en stark ställning hos sin publik, som ofta snarare ser dem som vänner än som medier, säger Karlsten.
– Det är en annan typ av mediemakt än vi är vana vid, som också går mycket djupare än traditionell mediemakt som ofta bara handlar om räckvidd, säger han.
I Maktbarometern kartlägger Medieakademin aktiviteten på Twitter, Facebook, Instagram, Youtube och – nytt för i år – Tiktok. Utifrån rankningen på dessa medier har listan för årets makthavare skapats, vilken visar vilka som totalt har mest inflytande.
Att Sverigedemokraterna klättrar tre platser jämfört med förra året och nu ligger på andra plats är "otroligt", säger Emanuel Karlsten.
– Vi har inte haft något företag, myndighet eller politiskt parti i topp tre tidigare. Det har varit svårt för dem att förstå hur de ska kommunicera på sociala plattformar, säger han.
Han tror att en förklaring till partiets framgångar på sociala medier kan vara att de inte fått samma utrymme i traditionella medier som andra partier.
– De har tvingats slipa fram kunskap och förståelse för hur de ska skapa engagemang och bygga räckvidd i de här kanalerna, och har därför nått den här positionen, säger Emanuel Karlsten.
Minst politik på Tiktok
Även Magdalena Andersson (S) uppmärksammas i rapporten som en av årets kometer, eftersom hon klättrar 218 platser och landar på plats 13 på listan. Hon överträffas dock av Jimmie Åkesson (SD), som klättrar två platser och kniper plats nio.
Samtliga riksdagspartier går framåt i Maktbarometerns mätning, utom Vänsterpartiet som tappar 16 platser och landar på plats 59. Att politiska partier ökar så mycket hänger troligtvis ihop med att det är valår, säger Emanuel Karlsten.
– Det hör självklart också ihop med att man betalat för räckvidd. Även Vänsterpartiet har gjort det men inte alls i samma utsträckning som de andra partierna.
I mätningen görs ingen skillnad på om partier eller konton har betalat för att nå ut med sitt budskap eller inte.
– Vi mäter total räckvidd och totalt engagemang. Även om du köpt det så har du fortfarande nått de här människorna, säger Emanuel Karlsten.
På Tiktok, som för första gången inkluderas i Maktbarometern, handlar det dock mindre om politik och mer om underhållning.
– Moderaterna är med på topp 100 och även SSU finns i det häradet. Det har blivit en lite skev debatt tycker jag om att SD har lyckats så bra på Tiktok, men det är inget vi ser. Snarare är Tiktok minst politiskt av de plattformar vi har mätt, säger Emanuel Karlsten.