Kampanjen pågår under februari och är ett försök att råda bot på den desinformationskampanj som spridits om socialtjänsten i Sverige i drygt ett år – att den kidnappar barn med muslimskt ursprung.
Socialstyrelsens kampanj består av annonser på Youtube, Instagram, Snapchat och Tiktok och målet är att marknadsföra webbplatsen Koll på soc. Kampanjen riktar sig mot personer i åldern 12–16.
– Det har funnits mycket felaktig fakta om hur socialtjänsten arbetar kopplat till den desinformationskampanj som pågår. Därför ser vi ett ännu större behov av att nå ut med korrekt fakta och framför allt att barn och unga ska hitta in till den här webbplatsen där man kan känna sig trygg, säger Linda Corsvall, kommunikationsdirektör vid Socialstyrelsen.
Socialstyrelsen har länge jobbat för att upprätthålla förtroendet för socialtjänsten. Nu behövs en plats där man möter barn och unga, enligt Corsvall. Den falska informationen om socialtjänsten sprids brett och organiserat på många olika plattformar – på sociala medier där barnen befinner sig.
Nås barnen av felaktig information är risken att de inte får den hjälp som finns. Dessutom är det svårare för socialtjänsten att nå fram, enligt Corsvall.
Hon hoppas att även skolan ska använda sig av webbplatsen när man talar om socialtjänsten.
– I dag är det jätteviktigt att vi är många aktörer som jobbar med att ge en korrekt bild av välfärdssamhället och socialtjänsten.