Ministern öppnar för att ta spelkritik till EU

Konsumentminister Max Elger (S) tycker att en del av spelbranschens agerande är "ett oskick" och öppnar för en större genomlysning på EU-nivå. –Mycket av detta är sådant jag med glädje skulle driva i EU, säger han till TT.

Konsumentminister Max Elger (S). Arkivbild.

Konsumentminister Max Elger (S). Arkivbild.

Foto: Paul Wennerholm/TT

Spel2022-05-31 18:17

Spelbranschen kritiseras av organisationen Sveriges konsumenter och 19 andra europeiska systerorganisationer för hur den agerar när det gäller så kallade lootlådor. Något förenklat är "lådorna" slumpmässigt innehåll som spelaren uppmanas att köpa för riktiga pengar. Ett exempel är paket med chansen att få nya, bra spelare i populära "Fifa 22".

Max Elger säger att han inte i detalj analyserat rapporten från norska Forbrukerrådet som ligger till grund för kritiken.

– Min spontana kommentar är att det är ett oskick att små barn lockas att spendera tusentals kronor på "lootlådor" eller digitala färgglada dräkter.

"Kan gå vidare"

Elger poängterar att de lagar som finns i den verkliga världen "även biter i den digitala sfären". Han säger vidare att han inte har "någon klar bild av historien" om kritiken mot "lootlådor", som existerat i ett par år. Han vill heller inte i detalj recensera spelbranschens interna hantering av kritiken och de åtgärder som branschen vidtagit, bland annat tydligare märkning på spel.

– Jag tycker att det branschen har gjort är godartat, men det hindrar ju inte att man kan gå vidare. Nu har jag tagit del av förslagen från Sveriges konsumenter utan att ha haft möjlighet att analysera dem i detalj, men jag själv känner väl spontant att mycket av detta är sådant jag med glädje skulle driva i EU.

TT: På vilket sätt?

– Ja, kommissionen ser ju ständigt över den europeiska konsumentlagstiftningen och det här är ett område där man säkert skulle kunna utveckla EU-lagstiftningen.

Elger säger att han tagit del av de uppmaningar som Sveriges konsumenter riktar till såväl honom som minister som branschen i stort:

– Bland annat att priser ska anges i riktig valuta, det tycker jag låter förnuftigt och det har jag inget alls emot att driva på europeisk nivå.

"Häpnadsväckande siffra"

TT: Vad säger du om den uträkning som norska Forbrukerrådet gjort som säger att för att få en specifik spelare i "Fifa 22" krävs att man lägger in 140 000 kronor?

– Det är en häpnadsväckande siffra, säger Elger och poängterar att han inte vill kommentera enskilda fall.

– Men det låter både häpnadsväckande och bekymmersamt att det är sådana summor det kan röra sig om.

TT: Hur ser du på den bredare kritiken från Sveriges konsumenter, att spelbranschen använder fula metoder och så att säga döljer lotteri bakom vanliga spel?

– Jag tycker det är svårt att besvara. Det Sveriges konsumenter lyfter fram är att själva speldesignen kan vara vilseledande och att det i sin tur skulle implicera att man har oetiska eller olagliga affärsmetoder. Det tycker jag är svårt att yttra sig om. Jag fattar uppmaningen från Sveriges konsumenter att EU borde genomlysa detta. Det tycker jag låter klokt. Efter en sådan genomlysning torde det vara lite lättare att yttra sig med precision om något behöver göras och i sådana fall vad.

Fakta: Lootlådor

Så kallade lootlådor (loot boxes på engelska) är ett samlingsnamn för en typ av slumpmässigt genererat innehåll som spelare köper eller belönas med. Köpet kan ske med riktiga pengar, spelets egen valuta eller ibland ges som belöning för prestationer i spelet.

Innehållet kan exempelvis vara fotbollsspelare som i "Fifa", eller så kallade skins som ändrar spelfigurens utseende i exempelvis "Overwatch".

Eftersom spelarna inte vet vad som finns i lådorna finns likheter med lotteri. I vissa fall har spelare även sålt åtråvärda föremål som finns i lådorna för riktiga pengar.

Frågan om hur man ska se på lådorna, och om de ens ska vara tillåtna, har diskuterats i flera länder och i Belgien har de förbjudits. Olika åtgärder har tagits fram både inom och utanför branschen. Vissa utvecklare redovisar nu tydligare hur stor chansen är att spelarna får de olika typerna av innehåll.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!