Centralförbundet för alkohol och narkotikaupplysning (CAN) har tillsammans med Center för forskning i beroenden, kontroll och styrning (CEACG) vid Helsingfors Universitet tittat på hur spelbolag verkar på sociala medier. Undersökningen är ett led i ett forskningsprojekt som inleddes 2018, före avregleringen av den svenska spelmarknaden.
Studien, som delvis finansierats av statliga Svenska spel, och som redovisar data från spelbolagens konto under mars månad 2017–2020 visar att ett av tre inlägg på Facebook kan nå minderåriga. På Instagram är resultatet lite drygt hälften av inläggen, medan det på Youtube blott var ett klipp som inte var synligt för barn och unga.
"Långt kvar"
Enligt svensk lag får spelreklam inte riktas till minderåriga och budskap om spelande måste innehålla tydlig information om åldersgränser.
"Inläggen med någon sorts meddelande om ansvarsfullt spelande ökade visserligen under 2017–2020 från 1 procent till 35 procent, men det är långt kvar till att kraven är helt uppfyllda", säger Johan Svensson rapportförfattare hos CAN.
De större svenska aktörerna, Svenska spel, Bingolotto och Postkodlotteriet är enligt undersökningen mest aktiva på Facebook. Internationella aktörer, med Unibet i spetsen är däremot betydligt aktivare på Twitter.
Få interaktioner
Enligt rapporten fanns det under undersökningstidpunkten ingen möjlighet att åldersbegränsa enskilda inlägg på Twitter. Spelbolagens meddelanden på plattformen har dock minskat kraftigt de senaste åren. Under mars månad 2017 förekom över 2 000 inlägg från spelbolag på Twitter. Samma period 2020 var den siffran nere under 500.
Rapporten pekar även på att även om inläggen kan ses av många så är det få som interagerar med dem. 88 procent av alla inlägg hade färre än tio kommentarer och 95 procent av inläggen delades färre än tio gånger.