Under 2022 var det tre procent färre som själva spelade som hörde av sig till Stödlinjen för spelare och anhöriga jämfört med året innan.
Sammanlagt var 46 procent av kontakterna personer som själva spelar. 37 procent var anhöriga till personer med spelproblem. Men jämfört med andelen spelarkontakter 2021 har andelen anhörigkontakter ökat med 3 procentenheter.
Under förra året registrerade Stödlinjens rådgivare sammanlagt 2 235 kontakter. Det är i nivå med 2021 då 2 263 kontakter registrerades.
Av de som sökte hjälp var 57 procent män och 43 procent kvinnor. Bland de som spelar var 83 procent män medan kvinnor utgjorde 69 procent av de anhöriga. Könsfördelningen bland inkommande samtal är i stort sett oförändrad från tidigare år.
De spelformer som flest har problem med bland de hjälpsökande är onlinespel, det vill säga spel med hög tillgänglighet. Bland de som uppgett vilken spelform som skapat problem för dem, var det 45 procent som nämnde kasinospel online som den mest problematiska spelformen.