"Det fungerar inte att fylla innerstadens trottoarer och torg med elsparkcyklar. 22 000 elsparkcyklar i Stockholm är flera tusen för många", säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) i ett pressmeddelande från Miljöpartiet i Stockholm.
Enligt förslaget ska det kosta företagen 1 400 kronor per år och cykel för att få tillstånd.
Största operatören i staden, svenska Voi, ser både för- och nackdelar med förslaget. En avgift kommer inte att få bort parkeringsstöket. Däremot välkomnar bolaget mer av reglering.
Det finns för många uthyrare, de borde bli färre, anser Tina Ghasemi Liljeqvist, policychef för Voi i Sverige.
– Ja, det tycker jag.
Minst sju olika uthyrare av elsparkcyklar finns i dagsläget i Stockholm. Enligt Voi skapar för många uthyrare problem. Ett upphandlingssystem med färre operatörer skulle skapa bättre ordning och reda på gatorna, enligt Tina Ghasemi Liljeqvist.
Ärendet tas upp i trafiknämnden den 26 augusti.