I mÄnga lÀnder hölls pÄ lördagen nya demonstrationer mot ÄtgÀrder som vidtagits pÄ grund av coronapandemin.
I Sverige hade det manats till manifestationer i Stockholm, Göteborg och Malmö. Polisen var beredd pÄ hundratals personer i folksamlingarna och ungefÀr sÄ blev det ocksÄ.
En liknande demonstration hölls den 6 mars i Stockholm. Tidningen Expo betecknande dÄ arrangörerna som en del av "den nyandliga konspiratoriska miljön".
Men manifestationen samlade Àven högerextremister, vaccinmotstÄndare, 5G-skeptiker och personer inom alternativmedicin som inte tror pÄ vÄrden och lÀkemedel.
En spretig miljö
ââDet Ă€r en hög grad av konspirationstĂ€nkande och förmodade sammansvĂ€rjningar som man anser riktar sig mot folket, sĂ€ger Anna-Lena Lodenius, författare som har skrivit böcker om extremism.
Hon har granskat kanalerna dÀr de nya manifestationerna marknadsförs och konstaterar att det rör sig om en spretig miljö.
ââDet politiska glappet stĂ„r inte mellan höger och vĂ€nster, utan mellan eliten och folket.
ââEn hel del högerextremister tycker att det hĂ€r gĂ„r i linje med Ă„tminstone en del av det som de talar om. Konspirationsteorier har ju vĂ€ldigt ofta inslag av antisemitism, att det finns en förestĂ€llning om en judisk sammansvĂ€rjning i botten.
Enligt idĂ©historikern Andreas Ănnerfors som forskar om konspirationsteorier finns det flera förklaringar till att dessa skilda grupper kan samlas under samma paraply.
ââVad gĂ€ller anti-coronatĂ€nket sĂ„ finns ett nĂ€rmande mellan det vi kallar gröna, alternativa, liberala positioner till det vi kallar traditionella, auktoritĂ€ra och nationalistiska positioner, sĂ€ger Andreas Ănnerfors, som Ă€r professor vid Uppsala universitet.
Coronapandemin har skapat en perfekt projektionsyta för konspirationstankar som funnits under lÄng tid, sÀger han.
ââKritiken mot "big pharma" och vaccin som finns i den mer vĂ€nster-miljöinriktade sidan, kallas pĂ„ högersidan för en kamp mot "globalisternas", vilket tolkas som judarnas, finansvĂ€rld. DĂ€rför kan de stĂ„ pĂ„ samma sida och mer eller mindre sĂ€ga samma sak.
Ett annat samhÀlle
Anna-Lena Lodenius noterar att nÀtverken Àr löst sammansatta och att det finns en stor tolerans för avvikelser.
ââAtt nĂ„gon Ă€r förintelseförnekare eller sĂ€ger nĂ„got vĂ€ldigt judefientligt, det har man inte markerat mot i de hĂ€r forumen. Det finns inget krav pĂ„ att man ska omfamna alla Ă„sikter som hĂ€vdas, utan var och en fĂ„r stĂ„ för sitt, för man har en gemensam plattform man stĂ€ller upp pĂ„.
Sverige har till skillnad frÄn mÄnga andra lÀnder inte haft nÄgon lock-down, inga utegÄngsförbud eller lagstadgade krav pÄ munskydd.
TT: Vad vill demonstranterna uppnÄ?
ââDe sjĂ€lva sĂ€ger ju att de Ă€r ute efter nĂ„got helt nytt. De hĂ€r vĂ€ldigt fluffiga begreppen "frihet och sanning" sĂ€gs vara under attack. Bakom detta ligger en systemförĂ€ndrande ideologi, precis som radikal islamism eller högerextremism. De vill ha ett annat samhĂ€lle, sĂ€ger Andreas Ănnerfors.
ââMen sedan finns det alla schatteringar â en del Ă€r kanske bara missnöjda med att de inte lĂ€ngre kan gĂ„ till sin Ă€lsklingskrog som de brukar göra.
SpÄrar ur
TT: Finns det nÄgot av det som de sÀger som borde tas pÄ allvar?
ââJa, sjĂ€lvfallet. Konspirationsteorier â om de nu inte kommer frĂ„n frĂ€mmande makt eller "uppifrĂ„n" exempelvis frĂ„n ledare som Donald Trump â Ă€r ett uttryck för oro och rĂ€dsla.
Plockar man isÀr de konspiratoriska berÀttelserna döljer sig dÀr ofta psykologiska personlighetsdrag som att man Àr rÀdd för auktoriteter, rÀdd för att inte ha insyn, att man kÀnner kontrollförlust över sitt eget liv och att man oroar sig för civilisationens kollaps, sÀger han.
ââDet kan bottna i en verklig frustration över sakernas tillstĂ„nd, och det fĂ„r vi inte göra oss lustiga över. Och sjĂ€lvfallet ska vi kunna diskutera politiska och folkhĂ€lsovetenskapliga motĂ„tgĂ€rder â men vi mĂ„ste Ă€ndĂ„ förlita oss pĂ„ att vĂ„ra vetenskapliga experter inte vill föra oss bakom ljuset. Och det Ă€r dĂ€r det spĂ„rar ur, nĂ€r tilliten undergrĂ€vs och nĂ€r det vetenskapliga tĂ€nkandet lĂ€mnas i garderoben, sĂ€ger Andreas Ănnerfors.