Eftersom Facebook och Twitter sedan länge är blockerat i landet har en ny plattform börjat användas i allt större utsträckning för samtal som annars tystas ner i diktaturen.
– Folk vill veta vad som verkligen hände i Xinjiang och i Hongkong, säger Fang Kecheng, professor i kommunikation vid kinesiska universitetet i Hongkong till Financial Times.
Kina har anklagats för att begå folkmord i Xinjiang mot den muslimska uigur-minoriteten där.
– Det fanns ingenstans att vända sig (för att ta reda på det) och Clubhouse har erbjudit den möjligheten, säger Fang Kecheng.
"Senaste modet"
Enligt Financial Times säljs inloggningar till den hittills ej offentliga samtalsappen på kineisika webbsajter för uppemot 650 kronor. Väl inne i appen kan användare lyssna på samtal som andra användare initierat och själva delta i konversationen om de vill.
– Det här är det senaste modet bland sociala medier, det skiljer sig från alla kinesiska produkter på marknaden, säger David Li, en köpman som sålt fler än 50 inbjudningar till appen.
Att det hittills krävs en Apple-enhet för att använda Clubhouse kan innebära ett hinder för potentiella användare i Kina då Android-baserade system är populära i landet.
"Aktivister använder"
Att populära appar används som plattform för demokratiska upprop är inte ovanligt. Enligt Brit Stakston, mediestrateg med inriktning på bland annat sociala medier har Clubhouse redan blivit en samlingspunkt för exempelvis protesterna i Tigray i Etiopien.
– Aktivister har använt det för att berätta om bland annat demonstrationer. Datamängden är låg. Även i länder där internetpenetrationen och mobiltillgången inte är heltäckande så kan en person spela in eller genom mobil till mobil nå ut till en användare som har Clubhouse, säger hon till TT.