Färre åker elsparkcykel – företagen pausar

Vi uppmanas att stanna hemma och dra ner på våra sociala aktiviteter och kontakter. När behovet av att snabbt ta sig runt i städerna minskar tvingas elsparkcykelföretagen att bromsa.

Att många stannar hemma från jobbet och att rörelsen i städerna har minskat gör att många elsparkcyklar står stilla.

Att många stannar hemma från jobbet och att rörelsen i städerna har minskat gör att många elsparkcyklar står stilla.

Foto: Ole Berg-Rusten

Sverige2020-03-28 09:45

Om du tycker dig ha sett färre elsparkcyklar ute på gatorna på sistone så har du rätt. En minskning av personer i kollektivtrafiken har inte lett till ökad sparkcykelåkning och två stora elsparkcykelföretag – Voi och Lime – drar ner på sin kapacitet i och med coronavirusets framfart.

I många städer har företagen valt att pausa verksamheten helt. Voi gör undantag för Nordens största städer där de enbart valt att minska antalet elsparkcyklar som finns till förfogande. För Sveriges del betyder det att de fortsatt finns tillgängliga i Stockholm och Göteborg.

På sin hemsida skriver företaget att de tagit det här beslutet på grund av den minskade rörligheten. Elsparkcyklar står oanvända till följd av att många väljer att jobba hemifrån och inte rör sig mellan restauranger, affärer och vänners bostäder i samma utsträckning som innan virusutbrottet. På Voi försöker man nu hitta sätt att göra sig själva användbara.

– Vi har pratat om att i Stockholm, där de nu håller på att bygga det nya fältsjukhuset ute i Älvsjö, så skulle vi gärna se att våra elsparkcyklar kunde användas av vårdpersonalen, säger Kristina Hunter Nilsson, kommunikationschef för Voi, till Sydsvenskan.

Både Lime och Voi uppmanar sina användare att ha på sig handskar när de tar sig runt på elsparkcyklarna samt att hålla god handhygien. Företagen själva uppger också att de regelbundet rengör elsparkcyklarna med disinfektionsmedel.

Fakta: Så fungerar en elsparkscykel

En elsparkcykel är ett elfordon utan trampor som får köras i max 20 kilometer i timmen.

Elsparkcyklarna placeras ut av företagen runt om i de aktuella städerna. Tanken är att du via en app kan plocka en elsparkcykel från gatan, köra en bit och sedan lämna den där du vill. I bland annat Stockholm införde man tidigare i år parkeringsytor, så kallade hot spots, där elsparkcyklarna kan parkeras.

För att hyra elsparkcykel är man tvungen att registrera sig hos det aktuella företaget. Elsparkcykeln låses upp via appen – som också tar betalt för färden.

Under nätterna samlas de elsparkcyklar som är i behov av laddning in av företagen. När de är laddade ställs de återigen ut på stan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om