De nya reglerna, som började gälla inom hela EU den 1 januari, har tagits fram med anledning av en förväntad ökning av drönare i luftrummet.
Kortet tas genom ett digitalt prov som, enligt Transportstyrelsen, inte är omfattande. Det handlar om grundläggande kunskaper om drönarflygningens regler. Registreringen kostar 50 kronor per år och drönarkortet kostar 130 kr. Utbildningen är gratis och kan laddas ner från Transportstyrelsens hemsida.
Transportstyrelsen larmar
Men nu larmar myndigheten om att färre drönarflygare än förväntat har tagit kortet. Under den första månaden har bara 8 539 kort utfärdats.
– Vi har ännu inte de volymer som vi har önskat, säger Rémi Vesvre, ledningsstrateg på Transportstyrelsen.
– I dag finns det cirka 600 000 piloter. Många kommer att lägga av nu för att de tycker att det är krångligt med ett drönarkort. Men vi har jobbat efter en hypotes att ungefär 400 000 behöver ta drönarkort, fortsätter han.
Närmare hälften av dem som har tagit drönarkort är mellan 40 och 59 år gamla, vilket Transportstyrelsen tolkar som en grupp som använder drönare i sitt yrke.
– Hobbyflygarna finns framför allt i de yngre åldersgrupperna och de flyger mest i lite varmare väder. Vi tror att vi kommer att se en ökning i den målgruppen i vår, säger Rémi Vesvre.
Lysande framtid
Han hoppas att de som tvingas ta drönarkortet förstår varför det är viktigt och att det är en första byggsten till en framtid där drönare är en del av infrastrukturen.
– Drönare har en lysande framtid. Om 10–15 år kommer de att leverera tjänster och varor. De kan bryta trenden med en allt mer isolerad landsbygd som har förlorat bankkontor och postkontor. Men det förutsätter att drönarna inte krockar med varandra och att allmänheten har förtroende för de som kör drönarna, säger Rémi Vesvre.
De senaste åren har drönare orsakat problem genom att störa annan flygtrafik, som helikoptrar och flygplan, och de har också orsakat trafikstopp vid flygplatser. Drönare har även flugits över förbjudna platser som fängelser, slott och regeringsbyggnader.
TT: Hur kontrolleras att de som flyger drönare har körkort?
– Det blir polisen som gör det på samma sätt som de kontrollerar att de som kör bil har körkort. Sannolikt kommer det främst att vara aktuellt om det sker en olycka. Och om man då inte har ett drönarkort kan man åtalas för att ha begått ett brott, säger Rémi Vesvre.