Vårdbolaget Kry har erbjudit stockholmare som använder Krys app att lista sig på bolagets nyöppnade vårdcentraler. Många patienter har varit omedvetna om att det inneburit att de förlorat listningen vid sin tidigare vårdcentral, rapporterar Dagens Nyheter.
Hallengren säger till tidningen att hon "blev förbannad" när hon tog del av berättelserna, och att det är upprörande att patienter har blivit av med sin fasta läkare.
– Man måste försäkra sig om att regelverket kring etablering, listning, byte av läkare och vårdgivare är väldigt tydligt. Man ska som patient inte bli överraskad. Omlistningar ska ske på rätt sätt och jag tycker att mycket talar för att så inte har skett i det här fallet, säger hon till DN.
S röstade för
Region Stockholms avtalsutskott godkände Krys ansökan i maj om att öppna vårdcentraler i Stockholm. Socialdemokraterna fanns bland de partier som röstade för.
– Att se till att hela landet har möjlighet till såväl fysisk som digital vård, det är en uppfattning som vi har, och som jag hoppas att vi är brett överens om. Men regelverket runt detta, det ansvaret tycker jag inte att man kan lägga på någon annan än det moderatledda styret i Stockholm, säger Hallengren.
"Följer reglerna"
Claes Nyberg, tillförordnad presschef på Kry, kommenterar Hallengrens uttalande med att bolaget följer de regler som finns.
– Kry har följt det regelverk och de riktlinjer som vi har fått från Region Stockholm. Vi har löpande dialog med tjänstemännen, och de har tagit del av alla våra flöden och vår information i förväg och kunnat ge synpunkter på dem, säger Nyberg till TT.
Inga ändringar planeras
TT: Har personer listat sig i appen utan att vara medvetna om det?
– Det är jättesvårt att svara på hur någon har uppfattat det. Men när man listar sig får man information innan, man legitimerar sig med mobilt bank-id, och får information i appen och på mejl om att man har listat sig och vad det betyder, säger Nyberg.
– Sedan är det olyckligt om någon inte har uppfattat det.
Kry planerar inte att göra ändringar i listningsfunktionen i appen.
– Du frågar om vi kommer att göra specifika ändringar utifrån de senaste dagarnas debatt. Då säger jag nej, det är inte så vi arbetar. Vi gör löpande förändringar utifrån den faktiska respons vi får från våra patienter och i dialog med regioner och tjänstemän, säger Nyberg.