Det är helt klart glesare i butikerna nu när coronaviruset definierar våra dagar. Många undviker att ge sig ut och handla. Att beställa på nätet är ett alternativ, för att minimera risken att bli smittad eller att föra smitta vidare.
Att fylla på med mat har varit prioriterat för många, det märks tydligt. Hamstringen har lett till tomma hyllor i butikerna, bland annat vad gäller pasta, ris och toalettpapper. Efterfrågan av mat på nätet har skjutit i höjden och leveranserna tar mycket längre tid än normalt. Även nätapoteken upplever ett ökat tryck och signalerar längre leveranstider.
– Vi kör mycket apoteksvaror och där har det ökat explosionsartat. De har problem med att hinna med att packa, men transporterna fungerar som de ska, säger Arne Andersson, e-handelsrådgivare på Postnord, som är en av många som sitter hemma och jobbar just nu.
Hemmakontor
När Folkhälsomyndigheten uppmanade dem som kunde att jobba hemifrån, samt högskole- och gymnasielever, var det inte alla som var rustade för det.
– Efterfrågan på it-relaterade produkter kopplade till hemmakontor och uppkoppling har ökat. Många väljer att boka varor online för att sedan hämta i närmaste butik samma dag, säger Li Persson, presschef på Elgiganten.
Många e-handelsföretag har fysiska butiker – man kan beställa på nätet och hämta själv om man till exempel behöver en vara snabbt. En hemtransport tar normalt cirka en till tre dagar.
Folk är hemma
Kurvan för e-handeln har under en längre tid pekat rakt uppåt, och den nuvarande situationen stärker den trenden.
– Vi ser att försäljningen har ökat kraftigt den senaste tiden. Det är svårt att vara helt säker på varför, men coronasituationen påverkar absolut. Man märker att folk är hemma, säger Kristoffer Väliharju, vd på Cdon, och fortsätter:
– De senaste sju dagarna har vi sett en ökning av till exempel film, brädspel, hörlurar och träningsmaskiner. Den typen av varor säljer mer än normalt.
En del väljer att vara förberedda om krisen skulle hålla i sig:
– Vi ser en ökning av produkter som har med förvaring och tillagning av mat att göra, säger Li Persson på Elgiganten.
Dagarna kan bli långa och tråkiga. Väldigt många streamar film och serier för att få tiden att gå. Det har resulterat i att flera leverantörer har uppmanats att dra ned på kvaliteten för att begränsa påverkan på bandbredden.
– På bokstreaming är det är ingen jätteökning, men vi har haft ett högre inflöde av nya abonnenter under den gångna veckan, säger Maria Edsman, vd för Bokhandelsgruppen i Sverige.
För vanliga böcker märks det ingen skillnad på Bokus.se:
– Det finns kanske inte ett lika omedelbart behov att fylla på boklagren, men efter ett tag behöver man också bredda underhållningen, säger hon.
Leverans på dagtid
Många transportföretag har vidtagit åtgärder för att undvika smittospridning. Bland annat undviker Mathem fysisk kontakt vid leveranstillfället, utan ställer varorna utanför dörren. Det gäller även hos Elgiganten:
– Då behöver man inte komma i kontakt med varandra, om man känner sig orolig. Det är en möjlighet man kan välja när man beställer hem varor hos oss, säger Li Persson.
Kvällsleveranser har tidigare varit ett vanligt alternativ, då man har jobbat på dagarna.
– Hemleveranserna ökar framför allt på dagtid nu när så många är hemma. Vi får planera mycket mer i dag än i ett normalläge, eftersom trycket blir så pass mycket högre, säger Arne Andersson.
Även om rådande situation håller i sig i några veckor, kommer Postnord att klara av det, menar han.
– Jag är helt säker på det. Men en kraftig sjukdomsspridning skulle ställa till det. Det skulle leda till att det tar längre tid att sortera och färre chaufförer som kan köra.