Anmälningarna mot lekland har blivit allt fler och i vissa fall har barn och vuxna skadats allvarligt, allt ifrån frakturer i armar och ben till hjärnblödningar och hjärnskakningar.
Konsumentverket vill att företag som bedriver lekland skärper sig ordentligt. Trots att tidigare kontroller visat på olika säkerhetsbrister har förbättringarna uteblivit när man nu gjort en uppföljning.
– Kombinationen av att det inträffar allvarliga olyckor och att man inte tar till sig av det här och förebygger olyckor är allvarligt, säger Anna Strandberg, utredare vid verket.
"Ett ointresse"
Tidigare i år bjöd Konsumentverket in branschen till möte om de fel man uppmärksammat och för att föra en dialog kring hur säkerheten kan bli bättre.
140 aktörer fick en inbjudan – knappt 10 lekland och tillverkare deltog.
– Det verkar finnas ett ointresse från branschen, säger Anna Strandberg och uppger att det finns en stor okunskap kring att bedriva den här typen av verksamhet.
– Många har allvarliga brister och har aldrig kontrollerat utrustningen överhuvudtaget. Personal som går runt och tittar måste veta vad man ska titta efter. Det är viktigt att man vet vilka risker som finns och vad de innebär. Då kan man också bättre förebygga olyckor, säger hon.
Generell uppryckning
Visserligen har många åtgärdat det brister som verket haft synpunkter på och flera företag vill göra rätt för sig – men i det stora hela räcker inte det.
– Nivån behöver höjas i hela branschen. Vissa har massvis med säkerhetsbrister och har ingen aning om det.
Enligt lag måste företagen underrätta Konsumentverket om olyckor som beror på rutiner eller utrustning. För aktörer som inte följt reglerna kan det bli aktuellt med sanktionsavgifter.
– Man måste ha kunskap om man ska bedriva lekland för det handlar ju om barns säkerhet, säger Anna Strandberg.