Antalet kontaktförsök till Självmordslinjen har ökat kraftigt. Trots att det i dag finns fler volontärer än tidigare som svarar på samtalen, hinner de bara med att svara på runt nio procent. Fram till och med november hade Självmordslinjen tagit emot över 50 000 samtal. Samtidigt var det bara i november 28 000 samtal som inte kunde komma fram
– Runt 70 procent av dem som hör av sig till oss gör det via vår chatt. Om det var 28 000 som inte kom fram via telefon i november, så var det minst lika många, om inte fler, som inte kom fram till vår chatt. Det är ett stort tryck nu, säger Karin Schultz, generalsekreterare hos Mind.
Ökning av samtal från äldre
Antalet kontaktförsök till Äldrelinjen har hittills i år varit närmre 50 000, varav drygt 20 000 kommit fram. Prognosen är att Äldrelinjen vid årsskiftet kommer att ha tagit emot fem gånger så många samtal som i fjol. En orsak är Mind har ökat öppettiderna och antalet volontärer och har större kapacitet för att ta emot samtal. Sedan har den fysiska isoleringen haft stor påverkan på de äldre generationerna under pandemin.
– I samtalen till Äldrelinjen hör vi även att allvarlighetsgraden ökat. De äldre generationerna är mindre benägna att ringa Självmordslinjen, själva ordet upplevs skrämmande. I stället ringer de till Äldrelinjen, men i själva verket är det många som har starka självmordstankar, säger Karin Schultz.
Ännu fler under julen
I juletid och slutet av året är det vanligt att många känner sig ensamma och samtalen till hjälplinjerna ökar.
– Vi har redan sett en liten ökning efter att de nya restriktionerna kom och det kommer öka under julledigheten. Nyårshelgen är den mest kritiska helgen.
Schultz framhåller att medmänskliga samtal kan bryta den suicidala processen och psykisk smärta, lidande, skam, utanförskap kan lindras och bytas ut mot hopp och skäl att leva. Kontakten med en annan människa kan ibland vara tillräcklig för att stå ut i den pågående smärtan.