Motvilliga svenskar fortsätter socialisera

Nej, jag tillåter inte att min kamera eller mikrofon används. Låter det bekant? Hälften av svenskarna undviker att göra saker digitalt på grund av oro över hur den personliga informationen används.

En ny undersökning visar att många svenskar är skeptiska till hur sociala medier, likt Mark Zuckerbergs Facebook, hanterar personlig information – ändå fortsätter en klar majoritet att använda tjänsterna dagligen. Arkivbild.

En ny undersökning visar att många svenskar är skeptiska till hur sociala medier, likt Mark Zuckerbergs Facebook, hanterar personlig information – ändå fortsätter en klar majoritet att använda tjänsterna dagligen. Arkivbild.

Foto: Marcio Jose Sanchez/AP/TT

Sverige2021-03-01 06:47

För sjunde året i rad har svenskarnas attityder kring digital integritet kartlagts. Och även om svensken generellt sett är såväl teknikvan som snabb på att ta till sig nyheter finns det en stor oro över hur den personliga informationen används av företag, myndigheter och organisationer.

– Det vi ser är att kunskapen om i vilken omfattning ens personliga information samlas in digitalt har fördubblats och parallellt har oron för hur den hanteras också fördubblats, säger Lukas Berg, vd på Insight intelligence som genomfört undersökningen i samarbete Skatteverket, Arbetsförmedlingen, Karlstads universitet och IAB Sverige.

Berg menar att sambandet mellan kunskapen och oron "möjligtvis är väntad" men samtidigt "anmärkningsvärd".

– Det vi har kunnat se i årets undersökning är att det bland annat leder till att varannan svarar att de undviker att göra vissa saker digitalt, på grund av den här oron. Det har börjat få effekter i hur vi agerar digitalt.

Sociala medier lockar

Oron är en sak, men åtta av tio svenskar uppger ändå att de har ett digitalt aktivt liv till vardags, där bland annat nyhetsläsning, strömningstjänster och användandet av sociala medier förekommer.

Just användandet av sociala medier kan framstå som något märkligt eftersom en av tre anger just sociala medier som vardagssituationen de är mest oroliga för över hur deras personliga information hanteras.

Därutöver anger blott två procent av de svarande att de känner förtroende för hur aktörer inom området hanterar personlig information som man delar.

Siffran är låg, men var låg redan för fem år sedan då enbart fem procent litade på aktörerna inom branschen.

... och oroar

Större förändring har skett kring vilken typ av information folk tror man kan utläsa av surfvanor. 2021 tror hälften av svenskarna att man enbart baserat på ens surfvanor kan utläsa saker som ålder, kön, sexuell läggning, mående, politiska åsikter och fritidsintressen. 2016 var den siffran 19 procent.

Lukas Berg påpekar att ett flertal uppmärksammade händelser inom området de senaste åren, bland annat Cambridge Analytica-skandalen, lär ha påverkat folks åsikter.

– Den mediala bilden påverkar mycket, när det kommer uppgifter om en läcka exempelvis. Det påverkar väldigt mycket.

I undersökningen anger sju av tio att de ser delandet av personlig information på sociala medier främst som en risk, snarare än en fördel.

Fakta: Undersökningen i korthet
  • Åtta av tio ser större risker än fördelar med att använda sociala medier.
  • Varannan undviker att göra saker digitalt av oro för hur informationen ska hanteras.
  • En av tre är orolig över hur den personliga informationen hanteras på sociala medier.
  • Statliga utredningar, statistik och forskning är de områden där flest är okej med att dela personlig information.
  • Fler är negativa till ökad insamling av personlig information i samhället.
  • Flest tycker att hälso- och sjukvård är området där det är viktigast med insyn kring den personliga informationen.
  • Endast en av tio begär ut information om hur deras personliga information hanteras.
  • Sju av tio använder reklambaserade gratistjänster.
  • Förtroendet för bankernas hantering av personlig information minskar.
  • Två av tre föredrar slumpmässig reklam framför personligt anpassad.
  • Åtta av tio uppger att pandemin inte förändrat deras upplevelse av digital integritet.

Källa: Insight intelligence och undersökningen "Delade meningar"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!