För sjunde året i rad har svenskarnas attityder kring digital integritet kartlagts. Och även om svensken generellt sett är såväl teknikvan som snabb på att ta till sig nyheter finns det en stor oro över hur den personliga informationen används av företag, myndigheter och organisationer.
– Det vi ser är att kunskapen om i vilken omfattning ens personliga information samlas in digitalt har fördubblats och parallellt har oron för hur den hanteras också fördubblats, säger Lukas Berg, vd på Insight intelligence som genomfört undersökningen i samarbete Skatteverket, Arbetsförmedlingen, Karlstads universitet och IAB Sverige.
Berg menar att sambandet mellan kunskapen och oron "möjligtvis är väntad" men samtidigt "anmärkningsvärd".
– Det vi har kunnat se i årets undersökning är att det bland annat leder till att varannan svarar att de undviker att göra vissa saker digitalt, på grund av den här oron. Det har börjat få effekter i hur vi agerar digitalt.
Sociala medier lockar
Oron är en sak, men åtta av tio svenskar uppger ändå att de har ett digitalt aktivt liv till vardags, där bland annat nyhetsläsning, strömningstjänster och användandet av sociala medier förekommer.
Just användandet av sociala medier kan framstå som något märkligt eftersom en av tre anger just sociala medier som vardagssituationen de är mest oroliga för över hur deras personliga information hanteras.
Därutöver anger blott två procent av de svarande att de känner förtroende för hur aktörer inom området hanterar personlig information som man delar.
Siffran är låg, men var låg redan för fem år sedan då enbart fem procent litade på aktörerna inom branschen.
... och oroar
Större förändring har skett kring vilken typ av information folk tror man kan utläsa av surfvanor. 2021 tror hälften av svenskarna att man enbart baserat på ens surfvanor kan utläsa saker som ålder, kön, sexuell läggning, mående, politiska åsikter och fritidsintressen. 2016 var den siffran 19 procent.
Lukas Berg påpekar att ett flertal uppmärksammade händelser inom området de senaste åren, bland annat Cambridge Analytica-skandalen, lär ha påverkat folks åsikter.
– Den mediala bilden påverkar mycket, när det kommer uppgifter om en läcka exempelvis. Det påverkar väldigt mycket.
I undersökningen anger sju av tio att de ser delandet av personlig information på sociala medier främst som en risk, snarare än en fördel.