Nya surdegar i Öresundsregionen under pandemin

Att betala skatt har blivit ett krångligt kapitel för Öresundspendlarna under pandemin. Nu måste många plötsligt deklarera i två länder. Pandemin har lett till nya, olösta surdegar, konstaterar Skånes landshövding.

Under Öresundsbrons tjugonde år har nya gränshinder uppstått mellan Sverige och Danmark. Arkivbild.

Under Öresundsbrons tjugonde år har nya gränshinder uppstått mellan Sverige och Danmark. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Sverige2020-10-20 19:55

– Många pendlare hamnar i kläm mellan olika regelverk i Danmark och Sverige. En del gamla surdegar har lösts ut under tiden, som till exempel socialförsäkringen, men en del nya surdegar har kommit upp och är olösta, säger landshövding Anneli Hulthén.

Bertil Haarder, ordförande för Nordiska ministerrådets gränshinderråd, kallar det som hänt de senaste sju månaderna för en "tragedi" och pekar på gränsstängning, nedbantad tågtrafik över Öresundsbron och karantänregler.

– Vi ska vara världens mest integrerade region, det har statsministrarna beslutat. Men så kom coronan och då gick allt fel väg, säger han under ett digitalt seminarium om pandemin och Öresundsintegrationen.

Är frustrerade

Öresundspendlarna är mycket frustrerade, konstaterar Pia Jacobsen, som dragit i gång Facebookgruppen "Øresundspendlare i klemme mellem to lande".

– Redan tidigare var det många regler, nu är det ännu många fler att förhålla sig till.

Nu när många beordrats att arbeta hemifrån måste de föra noggrann dagbok över var de jobbat varje dag hela året, liksom det exakta antalet sjuk- och semesterdagar, eftersom det sedan blir avgörande för om skatten ska betalas i Sverige eller Danmark – eller både och. Regelverken ser dessutom olika ut beroende på om man är offentligt eller privat anställd.

– Det är inte rimligt att man tvingas att arbeta hemifrån och sedan kommer i kläm på det här viset. Vi har ju inte haft någon valmöjlighet, säger Pia Jacobsen.

Privatekonomisk risk

Även för arbetsgivarna har de nya gränshindren ställt till det, framhåller Helena Truedsson som är personalchef på Mercedes Benz i Sverige och Danmark.

– Vi vill vara en svensk-dansk arbetsgivare och är beroende av den här Öresundsregionen, vi ser den som en stor möjlighet. Vi hade ju aldrig kunnat drömma om att vi skulle hamna i en sådan här situation.

Det har blivit svårt att som arbetsgivare ge de anställda råd, anser hon, eftersom det i slutänden blir en privatekonomisk risk att jobba hemma. Mercedes Benz vill gärna behålla sina anställda pendlare, men det känns mer och mer utmanande, tycker hon.

I förlängningen ser hon en klar risk för att företag avstår från att lägga sina huvudkontor i Öresundsregionen. Hon efterlyser långsiktighet och stabilitet.

– Men också att man i det här undantaget som pandemin är visar att man menar allvar med att folk ska jobba hemma.

Fakta: Skattereglerna för Öresundspendlare

Grundregeln för privat anställda i Öresundsregionen är att skatten ska betalas i det land där arbetet utförs. Men förutsättningen är att man under en tremånadersperiod arbetar minst 50 procent av arbetstiden på arbetsplatsen.

Den som bor i Sverige och har en privat arbetsgivare i Danmark men jobbar hemifrån mer än hälften av tiden under en tremånadersperiod ska alltså betala skatt i Sverige för dessa arbetsdagar i stället. Semesterdagar och dagar med sjukfrånvaro räknas dock som arbete i Danmark.

Om du som svensk är anställd hos en offentlig arbetsgivare i Danmark ska du normalt sett beskattas i Danmark. Men allt hemarbete som utförs för offentliga arbetsgivare ska beskattas i Sverige.

Källa: oresunddirekt.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om