Kultur- och nöjeslivet är sig inte likt. Hittills har coronapandemin vänt upp och ned på flera branscher. Under våren har föreställningar och konserter över hela landet ställts in eller skjutits på framtiden på grund av förbudet mot allmänna sammankomster med fler än 50 personer, eftersom vi ska hålla fysiskt avstånd till varandra.
Läget är oklart för vad som kommer att hända med flera större evenemang längre fram i vår och sommar. Ticketmaster, United Stage, Luger, Blixten & Co och andra stora aktörer uppdaterar löpande sin information på sina sajter.
För konsumenten innebär det förstås en stor osäkerhet att inte veta hur det kommer att bli med den efterlängtad konserten eller festivalen.
Det bekräftas av Adam Dahlin, som är konsumentvägledare på Konsumentverkets tjänst Hallå Konsument.
– Ja, coronakrisen har överlag gjort att vi fått ett mycket högre tryck på vägledningen, och mycket handlar just om evenemang. Man undrar om man kan avboka och om man kan få pengarna tillbaka, säger han.
Pengarna tillbaka
Om evenemanget har ställts in av arrangören har kunden alltid rätt att få pengarna tillbaka, oavsett anledningen, enligt Konsumentverket. Det gäller även om evenemanget bokas om och skjuts på framtiden.
– Som vi ser det, får man inte det man har betalat för. När arrangören inte längre erbjuder det man kommit överens om, har man rätt att få pengarna tillbaka, säger Adam Dahlin.
Normalt sett är det ingen ångerrätt på köpta evenemangsbiljetter. Man har alltså inte rätt att avboka på eget bevåg innan arrangören ställt in eller skjutit upp evenemanget. Men har man köpt till ett avbeställningsskydd och uppfyller villkoren för det får tilbaka pengarna.
Så hur ska man agera om man har köpt biljett till en konsert som ska äga rum i sommar? Det är svårt att ge några tydliga svar på i nuläget, menar Adam Dahlin.
– Man får ha lite is i magen. Än så länge får man vänta och se vad som händer framöver, säger han.
Presentkort
Skulle myndigheterna släppa på restriktionerna och både större konserter och evenemang blir tillåtna igen, kanske man numera upplever att stora sammankomster känns obehagliga.
– Nej, oro är inte ett tillräckligt skäl för att få pengarna tillbaka om man avbokar, säger Adam Dahlin.
Man har alltså rätt att bli ersatt för biljettpriset om ett evenemang ställs in eller bokas om. Och då är det pengarna tillbaka som är norm i sammanhanget. Dock finns det inget som hindrar att en arrangör ersätter konsumenten med exempelvis en värdecheck eller något annat som kompensation.
– Det finns ännu ingen rättslig prövning i coronafall, så erbjuder arrangören till exempel presentkort i stället och man inte tycker det är okej, får man anmäla det till Allmänna Reklamationsnämnden, säger Adam Dahlin.