– Det är konstigt att det är så lätt att stoppa en utbetalning, att det bara går att ringa och att de inte kollar det bättre. Den som vill jäklas kan ju bara lyfta luren, säger svärsonen till Smålandsposten.
Pensionsutbetalningarna hade upphört elva månader tidigare, men eftersom kvinnans räkningar betalades via autogiro upptäcktes det inte förrän hennes sparkonto var helt tömt. Personen som anmält att kvinnan var död hade uppgett ett dödsdatum och påstått att det skulle ha skett i Finland.
Svärsonen bad svärmor ta med sig sin legitimation och de åkte till myndighetens kontor för att bevisa att hon inte är avliden.
Att ett dödsfall kan anmälas genom ett enkelt telefonsamtal är en rutin som infördes för några år sedan, förklarar Pensionsmyndighetens pressekreterare Johan Andersson.
– Tidigare kunde det gå ett par månader innan vi fick bekräftelse från Skatteverket och under tiden löpte utbetalningarna på. Det är helt enkelt för att undvika att dödsboet ska bli återbetalningsskyldigt som rutinen införts, säger Johan Andersson till Smålandsposten.
Det finns rutiner för att säkerställa att ingen felaktigt anmäls som avliden, men i just detta fall har de frångåtts, uppger han för TT.
– Nu ser vi över hur vi ytterligare kan minska utrymmet att göra fel när vi tar emot och hanterar anmälan av dödsfall per telefon.