Bland de senaste exemplen finns en nätfiskeattack som riktar sig mot Postnords kunder.
– Det är en oerhört liten arbetsinsats för de kriminella organisationer som ligger bakom det här i förhållande till hur mycket pengar de tjänar på det, säger Jan Olsson, kriminalkommissarie vid Nationellt it-brottscentrum.
Likt andra nätfiskeattacker kontaktas det tilltänkta offret via mejl. Mottagaren uppmanas att lämna ifrån sig kontouppgifter till avsändaren, som i det här fallet utger sig för att vara Postnord.
– Det som skiljer denna våg åt jämfört med många av de andra som vi ser är hur otroligt professionellt utformad den är, om man tittar på språket som används och den visuella tekniken bakom, säger it-säkerhetsexperten David Jacoby och fortsätter:
– Oftast är det de äldre som blir drabbade, de yngre har lite mer motstånd mot detta.
Det är oklart hur många som blivit lurade vid den senaste nätfiskeattacken eftersom det oftast dröjer några veckor innan den drabbade polisanmäler, påpekar Jan Olsson. Enligt Statistiska centralbyrån blev 200 000 svenskar lurade på pengar till följd av internetbedrägerier förra året och tre miljoner svenskar fick mejl från bedragare.
Maria Ibsén, presskommunikatör vid Postnord, uppmanar företagets kunder att aldrig lämna ifrån sig känsliga uppgifter via mejl.
– Det är naturligtvis otroligt tråkigt att mindre nogräknade personer använder vårt företagsnamn för att försöka lura folk. Det ser vi allvarligt på. Tyvärr är det inte alltid mycket vi kan göra, säger hon.