Oron hos yrkeschaufförer har varit stor sedan alla kompetensutbildningar stängde när pandemin tilltog i höstas. Att tränga ihop människor i utbildningssalar har inte varit något bra alternativ.
Det så kallade yrkeskompetensbeviset (YKB) är något som lastbilschaufförer måste förnya vart femte år genom en utbildning på fem dagar – som delvis måste göras på plats. Annars riskerar de körförbud.
Åkeriföretag som TT talat med beskriver det som en stor risk för bland annat livsmedelsförsörjningen när tusentals chaufförer kan få ställa sina fordon.
"Vi kan inte vänta"
I våras förlängde EU giltighetstiden för YKB-bevis med sju månader med anledning av de komplicerade förhållanden som coronapandemin fört med sig. Nu har förväntan varit stor på att EU ska ge en ny dispens som omfattar samtliga chaufförer inom unionen, men någon sådan har ännu inte presenterats.
Därför går Sverige fram med en proposition om en nationell dispens för svenska chaufförer, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
– Det här borde EU ha löst inom ramen för den så kallade omnibusförordningen. Jag har lyft det i EU vid ett flertal tillfällen och det pågår ett arbete, så i närtid kommer kommissionen ha ett förslag framme. Men vi kan inte vänta.
"Händer inte ofta"
Lagförslaget innebär att YKB-bevis som löper ut mellan 1 februari och 31 juli i år förlängs med sex månader, och att YKB-bevis som löper ut mellan 1 november 2020 och 31 januari 2021 undantas från kravet på förnyelse under sex månader. Lagen är tänkt att börja gälla 1 februari.
Tomas Eneroth säger att problemet med YKB-bevisen inte varit så dramatiskt som utmålats och det har aldrig äventyrat exempelvis livsmedelsförsörjningen eller transportkapaciteten i Sverige. Runt 1,5 procent av åkerinäringen, eller 2 600 förare, omfattades under december. Men yrkeschaufförer måste få besked, säger Eneroth. Att gå fram med nationell lagstiftning på det här sättet i en fråga som kan regleras på EU-nivå är sällsynt.
– Det händer inte ofta, det hänger samman med att vi vill ha gemensamma lösningar på EU-nivå, men jag vill inte vänta på att enskilda chaufförer ska komma i kläm.
M föreslår ett år
Riksdagens trafikutskott tog med Moderaterna som initiativtagare i december fram ett förslag om att ge yrkesförare dispens i ett år. Tomas Eneroth anser att det finns problem med att låta dispensen vara så lång eftersom en utbildningsskuld väntar när pandemin är över.
– Risken finns att det blir ett väldigt stort beting för utbildningsföretagen framöver, plus att det i grunden finns något väldigt positivt i att man genomgår sin yrkeskompetensutbildning. Det är också skälet till att vi nu digitaliserar, säger Tomas Eneroth.
Arbetet med att digitalisera utbildningen fortgår och väntas enligt regeringen vara klart 1 augusti.