Det började med hemmagjorda musikvideor. Mimande barn och tonåringar, egenkomponerade koreografier hemma i sovrummet tonsatta med poplåtar och uppladdade på internet. Sedan gick det snabbt.
I dag når Tiktok 800 miljoner användare i månaden enligt Datareportal, och sedan starten har den laddats ner över två miljarder gånger. Dansvideorna finns kvar men har fått sällskap av allt ifrån coronainformation till videoklipp från Black lives matter-demonstrationerna.
– Det som är intressant är att Tiktok är så enormt, enormt stor. Och innehållet ser ut att ha breddats och ändrat karaktär, från att vara ganska oskyldig och gullig till att innehålla mycket fakta, nyheter och aktivism. Det är ett fokus på världen på ett annat sätt, säger Jannike Tillå, kommunikations- och affärsområdeschef på Internetstiftelsen.
"Mer makt än traditionella källor"
Det var när appen fick ett uppsving under coronapandemin som innehållet ändrades på allvar, berättar Cecilia Victoria Kärrberg, social mediestrateg och vd för byrån Digitalsnack.
– Det är en jättestor skillnad på hur man använder Tiktok nu, innehållet har blivit bredare. Det är resor, humor och mat – men man kommunicerar också olika budskap och nyheter. Det är på gott och ont, allt blir vinklat och det är begränsat utrymme att visa vem källan är, säger hon.
– Vissa individer får mer makt än etablerade nyhetskällor. Om en riktigt stor influencer säger något så tror hela deras följarskara på det.
Trots att både innehållet och målgruppen har breddats så är användarna på Tiktok fortfarande till stor del mellanstadiebarn och yngre tonåringar. En del etablerade medier och organisationer, bland annat Världshälsoorganisationen WHO, har hittat till plattformen – men mest är det influencers som sprider information till sina följare. Och det begränsade formatet på max 60 sekunder långa videor kan ställa till det.
– På TikTok finns det nyheter som är sanna, men som på alla plattformar finns det ren falsk information och även vinklingar och saker som tas ur sitt sammanhang och klipps ner till tre eller tio sekunder långa videos. Det lämnar mycket åt betraktaren att gissa vad som hände innan och efter, säger Jannike Tillå.
Viktigt att prata med barnen
Thomas Nygren, lektor i didaktik vid Uppsala universitet, berättar att nyheter i sociala medier och traditionella medier ofta liknar varandra, men att utmaningen ligger i formatet. Det är sällan rakt igenom falska nyheter i sociala medier, men de vinklas och vrids för att passa plattformens mall.
– De förpackas snyggt och läggs fram på ett sätt som är känslomässigt engagerande. Tekniken är gjord för att underhålla och sälja in idéer och känslor, inte för att vi ska vara eftertänksamma och kritiska, säger han.
Det är lätt att bli lurad – det gäller både unga och gamla – men generellt är ungdomar ändå ganska bra på att veta vilka nyheter man kan dela, berättar Thomas Nygren.
Jannike Tillå understryker vikten av att prata med sina barn om källkritik och "hålla dem i handen" på nätet.
– Det är jätteviktigt att man inte bara släpper dem på de här plattformarna och låter världsbilden bildas där. Man måste prata med dem och visa dem pålitliga källor. Det är hårt jobb, men det måste göras, säger hon.
Rättelse: I en tidigare utgiven version angavs fel antal sekunder som ett inlägg kan vara. Rätt är 60 sekunder.