Många klappar som givits denna jul har varit inköpta på nätet eftersom de allra flesta inte velat springa i fysiska butiker mitt i en pandemi och riskera att smittas med coronaviruset.
Men vad gäller då om den nätköpta klappen inte passar eller faller en på läppen? Kan jag som mottagare byta den mot något som passar bättre?
Det finns flera saker som avgör hur du kan gå till väga. Nummer ett är: när kom den nätbeställda varan hem till köparen?
Nyköpt=ångerrätt
Om varan landade hos den som köpte den för mindre än 14 dagar sedan så gäller ångerrätten.
Enligt ångerrätten är det den som har köpt varan som har rätt att ångra köpet inom 14 dagar från att varan levererades.
– Vill företaget vara petigt och noggrant så kan de säga att "vi har inte ingått något avtal med dig så du har inte rätt att ångra dig till oss". Sedan kanske inte alla företag är så stringenta med det men rent formellt är det mellan avtalsparter som ångerrätten gäller, säger Fredrik Selrot, som är vägledare på Konsumentverkets tjänst Hallå konsument.
Kan det vara en hjälp på traven om den som köpt gåvan sparat retursedlar och ger även dem till mottagaren om man ska nyttja ångerrätten?
– Ja, det är kanske smart att göra och kan vara en smidig sak. Sedan måste det ju inte finnas med retursedel rent formellt. Det kan också räcka att meddela via e-post att man vill ångra köpet och skicka tillbaka varan, säger Selrot.
Olika regler
Om köparen varit ute i god tid med sina julklappsinköp och varan kanske anlände i början av december är ångerrätten redan förverkad när klappen väl levereras till mottagaren på julafton.
– Då har du ingen ångerrätt enligt lag efter jul. Då får man titta på vilka öppet köp-regler som butiken har för att man ska kunna lämna tillbaka varan även efter jul, säger Selrot.
När det gäller öppet köp så är det företagets egna avtalsvillkor som gäller.
– Det är så vanligt med öppet köp att många tror att det är någon form av rättighet, men det är det inte. Öppet köp är ett erbjudande som en butik kan lämna till en köpare. Då är det enligt företagets egna villkor som det är öppet köp. Så dina rättigheter gällande öppet köp kan skilja sig från en butik till en annan.
Trasiga produkter
En tredje möjlighet, som dock gäller om varan är trasig eller om det är något fel på den, är reklamationsrätten.
– Kunden har tre års reklamationsrätt. Enligt reklamationsrätten behöver du formellt sett inte ha kvittot kvar men du behöver kunna bevisa att du köpt den i just den butiken. Om kvittot inte finns kvar kan det räcka med att exempelvis visa ett bankkontoutdrag, säger Fredrik Selrot.
Även om reklamationsrätten gäller i tre år så är den starkare de första sex månaderna efter köpet än under den efterföljande perioden.
– Under de första sex månaderna ska man utgå från att fel som uppstår på en vara är säljarens ansvar och att säljaren ska åtgärda felet.
Därefter går bevisbördan över till konsumenten. Då är det konsumenten som ska kunna påvisa att felet fanns där från början.