Elsparkcyklarna har på senare år svept fram över Europas huvudstäder och gjort det möjligt för många att förflytta sig från en plats till en annan utan att använda sig av kollektivtrafiken, dessutom med ett elektriskt fordon som inte släpper ut växthusgaser.
Men affärsmodellen ställer också till problem. När användarna hyr fordonet under en kort tidsperiod och sedan ska ansvara för parkeringen på egen hand, finns risk för att sparkcyklarna blockerar vägen för cyklister och gångtrafikanter.
"Vi vill att elsparkcyklarna ska göra det enklare att ta sig fram på Stockholms gator. I stället är det ofta precis tvärtom", konstaterar Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) i ett pressmeddelande.
Stadens politiska ledning har beslutat att felparkerade elsparkcyklar ska bestraffas med parkeringsböter på 250 kronor. Men böterna ges till företagen som hyr ut dem, och alltså inte till den senaste användaren.
"Det här sänder en tydlig signal från Stockholms stad att vi inte kan acceptera vad som helst i vår offentliga miljö. Ingen ska behöva vara rädd för att snubbla över en elsparkcykel på väg till mataffären", säger Helldén.