Taxiföretagen nere för räkning

Taxiföretagen hör till de värst drabbade av den pågående coronakrisen.
–Just nu ser vi 60–70 procents inkomstbortfall. I slutet av månaden är det nog inte många bolag som finns kvar, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör på Svenska Taxiförbundet.

Taxibranschen är hårt drabbad i den pågående coronakrisen. Arkivbild.

Taxibranschen är hårt drabbad i den pågående coronakrisen. Arkivbild.

Foto: Hanna Franzén/TT

Sverige2020-03-21 09:50

Claes Widergren är egenföretagare och kör för Taxi Stockholm. Under sina 35 år bakom ratten har han aldrig varit med om något liknande.

– Jag har varit med om alla kriser i taxibranschen sedan avregleringen på 90-talet, men inte ens då eller under finanskrisen 2008–2009 var det i närheten av det här.

Större delen av hans intäkter kommer från affärsresenärer som reser till och från flyget eller tåget.

– Den marknaden är nu helt död, det finns knappt några körningar. Arlanda har tappat 90 procent av kunderna.

Tappar dagligen intäkter

Varje dag innebär nu stora inkomstbortfall, både för hans bolag och många kollegor.

– I måndags tappade vi 58 procent av våra intäkter, 70 procent i tisdags och i går tappade vi 74 procent. Ska vi överhuvudtaget ha verksamheten kvar måste vår likviditet stöttas.

Och det vore synd om krisen nu innebär att många tvingas lägga ner sina verksamheter, eftersom chaufförerna fyller en viktig roll i samhället, anser han.

– Det många glömmer bort är att vi faktiskt är bärande i ett samhälle. Taxi är en förlängning av kollektivtrafiken och vi stöttar i alla väder när andra färdmedel inte går.

Sista räddningsplankan

Enligt Claudio Skubla, förbundsdirektör på Svenska Taxiförbundet, förvärras läget av att många äldre nu håller sig hemma.

– Det senaste jag hört är att andelen färdtjänst har gått ner med ungefär 40 procent, men det kan mycket väl ha blivit värre nu.

Skolskjutsarna är den sista räddningsplankan för många taxibolag, förklarar han. Men risken är att dessa drabbas om grundskolor tvingas stänga.

Kräver stöd

Branschen har länge brottats med snäva marginaler, höga skatter och en snedvriden konkurrens, påpekar Skubla.

– Väldigt många småföretagare och enskilda firmor har levt "ur hand i mun". Det finns liksom inga lador att plocka resurser ur.

Taxiföretagen kräver nu stöd som hjälper företagen att klara av krisen genom större statliga stödpaket. Bland annat att kontantbidrag och korttidspermitteringar även omfattar mindre företag.

– Ska den här näringen överleva krisen krävs riktade insatser och stödpaket så att småföretagen ska kunna överleva åtminstone till i höst, säger Skubla.

Fakta: Bransch med små marginaler

I Sverige finns drygt 7 600 taxiföretag och 18 700 taxifordon registrerade för yrkesmässig trafik. Nära hälften av verksamheten utgörs av samhällsviktiga transporter, som färdtjänst, skolskjuts och sjukresor.

Under de senaste åren har konkurrensen ökat på den svenska taximarknaden. Branschen utmanas av internationella företag som via mobilappar erbjuder taxitjänster och av svarttaxi som använder sig av sociala medier.

Taxibranschen har över en längre tid haft små ekonomiska marginaler. Rörelsemarginalen i taxiföretag är i snitt mindre jämfört med såväl övriga trafikslag som näringslivet i övrigt.

År 2018 ökade antalet konkurser i taxibranschen till 128 från 88 året före, vilket var ett trendbrott då konkurserna minskade mellan år 2015–2017. En förklaring till detta är den pressade ekonomiska situationen i taxibranschen men också en växande andel svart taxiverksamhet.

Källa: Branschorganisationen Svenska Taxiförbundet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om