Claes Widergren är egenföretagare och kör för Taxi Stockholm. Under sina 35 år bakom ratten har han aldrig varit med om något liknande.
– Jag har varit med om alla kriser i taxibranschen sedan avregleringen på 90-talet, men inte ens då eller under finanskrisen 2008–2009 var det i närheten av det här.
Större delen av hans intäkter kommer från affärsresenärer som reser till och från flyget eller tåget.
– Den marknaden är nu helt död, det finns knappt några körningar. Arlanda har tappat 90 procent av kunderna.
Tappar dagligen intäkter
Varje dag innebär nu stora inkomstbortfall, både för hans bolag och många kollegor.
– I måndags tappade vi 58 procent av våra intäkter, 70 procent i tisdags och i går tappade vi 74 procent. Ska vi överhuvudtaget ha verksamheten kvar måste vår likviditet stöttas.
Och det vore synd om krisen nu innebär att många tvingas lägga ner sina verksamheter, eftersom chaufförerna fyller en viktig roll i samhället, anser han.
– Det många glömmer bort är att vi faktiskt är bärande i ett samhälle. Taxi är en förlängning av kollektivtrafiken och vi stöttar i alla väder när andra färdmedel inte går.
Sista räddningsplankan
Enligt Claudio Skubla, förbundsdirektör på Svenska Taxiförbundet, förvärras läget av att många äldre nu håller sig hemma.
– Det senaste jag hört är att andelen färdtjänst har gått ner med ungefär 40 procent, men det kan mycket väl ha blivit värre nu.
Skolskjutsarna är den sista räddningsplankan för många taxibolag, förklarar han. Men risken är att dessa drabbas om grundskolor tvingas stänga.
Kräver stöd
Branschen har länge brottats med snäva marginaler, höga skatter och en snedvriden konkurrens, påpekar Skubla.
– Väldigt många småföretagare och enskilda firmor har levt "ur hand i mun". Det finns liksom inga lador att plocka resurser ur.
Taxiföretagen kräver nu stöd som hjälper företagen att klara av krisen genom större statliga stödpaket. Bland annat att kontantbidrag och korttidspermitteringar även omfattar mindre företag.
– Ska den här näringen överleva krisen krävs riktade insatser och stödpaket så att småföretagen ska kunna överleva åtminstone till i höst, säger Skubla.