Det ter sig mer komplicerat att köra elsparkcykel än vanlig cykel - åtminstone om man får tro Transportstyrelsens statistik. Knappt två tredjedelar av alla elsparkcykelolyckor sker på grund av förarens misstag – medan samma siffra för cyckelolyckor är 40 procent.
Något som Transportstyrelsen nu vill se ändring på och föreslår nya och förenklade regler för elsparkcyklar. Ett förslag till förändring är att taket för motoreffekten, som i dag är 250 watt, tas bort helt.
Borttagandet av kravet på motoreffekt möjliggör mer robusta och säkra elsparkcyklar och de kan utrustas med exempelvis bättre bromsar och pneumatiska däck, förklarar Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen:
– 250 watt är ett ganska svagt fordon, säger hon.
– Vi vill möjliggöra en utveckling för mer trafiksäkra, hållbara och ändamålsenliga transporter.
Låg maxfart
Maxfarten, den högre motoreffekten till trots, kommer fortsatt vara 20 kilometer i timmen.
Ett mer tydligt fokus på hastighetsgräns istället för motoreffekt för elsparkcyklar är också något som kommer göra det lättare för konsumenten, hoppas Transportstyrelsen:
– Det blir enklare för gemene man, vi har sett att det finns ganska stor förvirring kring regelverket, berättar Bremer.
Utöver nya regler om motoreffekt föreslår Transportstyrelsen att elsparkcyklar ska bannlysas helt från trottoarer och gångbanor – då de i dag får köras där, så länge de körs i gångfart.
Påverkar inte cyklar
De nya föreslagna reglerna, som nu skickas till regeringen som sedan får ta vidare förslagen, påverkar dock inte elcyklar med trampor, då de omfattas av andra regler.
Förslagen kan dock påverka eldrivna en- och tvåhjulingar som inte är mopeder, men inte heller kan definieras som konventionella cyklar, som så kallade fatbikes.
Om Transportstyrelsens förslag blir lag kommer det att finnas en gräns i föreskrifterna för cykel om hur stor och tung en elsparkcykel eller elcykel utan trampor får vara, även om myndigheten ännu inte kommit fram till vad den maxvikten skulle vara.
– Vi vill sätta en viktbegränsning för att det är där vi ser att trafiksäkerhetsrisken finns, säger Bremer.
– En cykel ska inte vara ett stort och tungt fordon.