För nÀrvarande kostar underhÄll och bygge över 50 miljarder kronor om Äret.
ââInom ramen för de pengar vi har i dag har vi inte en enda krona över till nya investeringar, sĂ€ger generaldirektör Lena Erixon till tidningen.
NÀr trafiken ökar slits infrastrukturen mer. Dessutom har strÀckor frÄn 50- och 60-talen har nÄtt sin tekniska livslÀngd och mÄste byggas om snarare Àn bara renoveras.
UnderhĂ„llet har varit eftersatt i Ă„ratal. För att Ă„terstĂ€lla vĂ€gar och jĂ€rnvĂ€gar i det skick de en gĂ„ng var behövs ytterligare 60 miljarder kronor â pengar som inte finns.
En annan slutsats i planen Ă€r att chockpriser pĂ„ bensin och diesel â typ 50 kronor per liter â skulle kunna bli verklighet om inte Sverige klarar utslĂ€ppsmĂ„let frĂ„n bilar, lastbilar och bussar till 2030. MiljömĂ„let innebĂ€r att utslĂ€ppen frĂ„n fordonen ska sĂ€nkas med 70 procent jĂ€mfört med 2010.
Eftersom satsningen pÄ elektrifiering inte antas ha fÄtt stor effekt redan till 2030, mÄste biobrÀnsle brukas i allt högre grad. Och för att klara Sveriges klimatmÄl mÄste priset pÄ bensin och diesel samtidigt höjas mycket kraftigt sÄ att vÀgtrafiken minskar tillrÀckligt, resonerar Trafikverket.
ââEn höjning av brĂ€nslepriset fĂ„r en rad negativa effekter, frĂ€mst för landsbygden, och 50 kronor litern Ă€r förstĂ„s inte realistiskt, sĂ€ger Lena Erixon.