I torsdags meddelade regeringen att landets gymnasieskolor från och med på måndag och året ut ska hålla stängt.
I stället ska undervisningen, som under flera månader i våras, ske på distans.
Enligt Sabina Kapetanovic på Högskolan Väst riskerar distansundervisningen att leda till en försämrad psykisk hälsa för många gymnasielever.
Så blev det i alla fall i våras, utifrån en studie med 1 700 ungdomar som Högskolan Väst och Jönköping University gjort.
– Eleverna upplever förändringar i sin vardag. Relationen till familjen förändras, det blir en del konflikter till exempel. De umgås också i lägre grad med sina kompisar, i en ålder då man brukar vända sig mycket till sina kompisar, säger Sabina Kapetanovic.
– Det är väldigt många som rapporterar att de kände sig ensamma i högre grad och samma sak med stress och depressiva inslag.
Oro för betygen
Omkring en tredjedel av ungdomarna i studien upplevde hemmavistelsen som positiv, bland annat tack vare mer tid med familjen. Men för en majoritet innebar hemmastudierna mest en negativ förändring.
– Föräldrar behöver naturligtvis ha detta i åtanke. Men situationen är ju förändrad för hela familjen egentligen, säger Sabina Kapetanovic.
– Av den orsaken är det viktigt att skolorna och kanske även socialtjänsten också anpassar sitt stöd utifrån att eleverna nu kommer att vara hemma igen.
Utöver rädslan för covid-19-smittan och saknaden efter kompisarna fanns i våras även en stor oro för hur det skulle gå med betygen.
– Det som de är mest oroliga för är hur deras skolframgång ska påverkas. Kommer de att klara av detta? Vi ser i resultaten att de i hög grad är oroliga över att inte ligga i fas med skolarbetet, säger Sabina Kapetanovic.
"Väldigt ensamma"
Det går igen även i en studie från Göteborgs universitet, där 87 elever som gick sista terminen på gymnasiet lämnat skriftliga redogörelser om hur de upplevde skolnedstängningen.
Genomgående är att distansundervisningen särskilt inledningsvis innebar en ökad arbetsbörda och stress, med trötthet och motivationsbrist som följd.
Många hade svårt att få tekniken att funka, att hitta en rutin för skolarbetet och ibland bara att ta sig upp ur sängen.
– Elevernas röster och tankar kommer väldigt nära i de här svaren. De oroade sig över jättemånga olika saker och kände sig väldigt ensamma, säger Ingrid Henning Loeb, docent i pedagogik vid Göteborgs universitet.
När gymnasieskolorna nu övergår till distansundervisning igen är det därför viktigt att skolans sociala funktion inte glöms bort, poängterar hon.
– Ensamheten har stora implikationer på lärandet, säger Ingrid Henning Loeb.
– Annars finns ju skolan alltid där. Men plötsligt försvinner allt socialt kring skolan. Och dessutom måste du ta ansvar för din framtid och se till att du får bra betyg.