Volvo vill ha stöd – trots mångmiljardkassa

Lastbilsjätten Volvo sitter på en gigantisk kassa, men begär ändå stöd av staten. Vi måste av konkurrensskäl, säger bolaget.

Volvo AB:s vd Martin Lundstedt intervjuas på huvudkontoret Lundby i Göteborg i april i samband med delårsrapporten.

Volvo AB:s vd Martin Lundstedt intervjuas på huvudkontoret Lundby i Göteborg i april i samband med delårsrapporten.

Foto: Adam Ihse/TT

Sverige2020-05-07 15:50

Politikerna och Tillväxtverket tycker sig nu ha blivit glasklara i frågan om statligt permitteringsstöd och aktieutdelning. Det är inte förenligt och därmed inte tillåtet.

Volvo, som fått godkänt för sin jättepermittering av runt 20 000 anställda av Tillväxtverket, har ännu inte satt ner foten kring aktieutdelningen. Styrelsen beslöt att skjuta på problemet när bolagsstämman flyttades fram.

Kan ifrågasättas

Men oavsett utdelning eller ej kan det ifrågasättas om Volvo har ekonomiska problem. Bolaget sitter på en kassa på 50–60 miljarder kronor och klarar en ganska lång övervintring i coronakrisen.

TT: Kan de ha rätt till stöd fast de har en jättekassa?

– Det står i lagstiftningen att man ska ha ekonomiska problem för att få del av detta. Hur det sen ska tillämpas i praktiken, det är det Tillväxtverket som gör, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

Volvo har en annan syn på frågan.

– Man ska ha gjort åtgärder för att spara pengar, då har vi till exempel sagt upp 5 000 konsulter. Vi har vidtagit en hel rad av åtgärder och ställt produktionen i nästan hela världen, säger Volvos informationschef Claes Eliasson.

Skulle ha råd

TT: Att Volvo då sitter på en väldigt stor kassa, det är inget som ni bedömer skulle vara ett problem när ni lyfter stöd? Ni skulle ju ha råd att övervintra den här krisen?

– Då blir konsekvensen det man vill undvika, det blir en väldig konkurrensnackdel att inte permittera när våra stora konkurrenter, både i Europa och i världen, har den förmånen. De har också stora kassor, säger Eliasson.

– Det här systemet är framtaget, tycker vi, för att undvika en konkurrensnackdel för svenska tillverkare, fortsätter han.

Volvo skulle säkert kunna övervintra på den här kassan några månader eller så, men med det skulle bolaget tappa gentemot konkurrenterna, enligt Eliasson.

– Det var det som hände i finanskrisen 2008–2009, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om