Tillvaron har ställts på ända under våren som har gått. Mycket märkbart är det för teaterarbetare som Malin Axelsson, som har fått se projekt skjutas upp på grund av förbudet mot sammankomster med över 50 deltagare.
Hennes nyskrivna pjäs "Chefen" har därför fått sin premiär framskjuten till i höst. Det är en samproduktion mellan Riksteatern och Kulturhuset Stadsteatern, med Malin Axelsson som regissör och Frida Hallgren i huvudrollen. Den handlar om en nyanställd mellanchef som ska leda en omorganisation i företaget, ett hopplöst projekt som leder chefen rakt mot undergången.
Lite svart humor och absurditet kan nog förväntas sätta sin prägel på pjäsen. Det brukar höra till i Malin Axelssons skrivarvärld. Chefer har hon också intresserat sig för tidigare. Dramakomediserien ”Cheferna” blev en succé i podcasten "P1 drama", samtidigt som Axelsson själv var chef för verksamheten. Hon utforskar gärna makt, hierarkier och inbördes relationer i grupper.
Forskningsprojekt
Men hon tycker också om att ta sig an svåra uppgifter och att studera och lära nytt. Själva uppdraget som chef för SR Drama var en utmaning, eftersom hon aldrig tidigare hade arbetat med ljudmediet.
– Vi arbetade jättemycket med improvisation. Vi utvecklade en improvisationsmetod för att skapa ljuddrama på ett sätt som inte riktigt hade gjorts innan, säger hon och fortsätter:
– Det är så otroligt kul och inspirerande att få metodutveckla på det sättet, för det ställer hårda krav på alla bitar i teamet: ljuddesign, produktion, skådespeleri, manus och så vidare. Det var en fantastisk process som löpte under alla år som jag var där.
Tiden på Sveriges Radio var inte hennes första som konstnärlig ledare. Under sex år ledde hon verksamheten på Ung scen/öst i Linköping. Även där såg hon till att öppna upp för nya arbetssätt och frågeställningar. Där skedde det i form av ett stort forskningsprojekt tillsammans med Linköpings universitet, där teatern utforskade publikens delaktighet.
– Vi skapade en rad föreställningar där publiken var delaktig och kunde interagera med skådespelarna på olika sätt. Jättekomplicerat och svårt, det hade aldrig gjorts förut. Men det var fantastiskt kul, att kunna använda den konstnärliga ledarrollen till att utveckla nya metoder.
Beslut som barn
Malin började intressera sig för teater redan som liten i Krusboda, Tyresö. Mamma var forskare och sociolog, pappa var ingenjör på Telia, båda väldigt kulturintresserade. Malin var sex år när hon efter ett teaterbesök med förskolan bestämde sig för att det här skulle hon hålla på med.
Hon gick i teatergrupper av skilda slag, och så småningom blev skrivandet allt viktigare.
– Det var väl först när jag var lite äldre som jag kom på att skriva för teater nog mer var min grej än att stå på scen.
Hon utbildade sig på Dramatiska institutet och blev ett par år efter examen husdramatiker på Riksteatern. Efter det har hon arbetat med just det hon bestämde sig för redan i förskolan.
– Det är märkligt att det kan vara så. Man bestämmer sig för något väldigt tidigt och fullföljer det. Jag vet inte vad det är, det är väl någon inre envishet. Det kommer säkert hemifrån. Mamma och pappa var ju alltid väldigt så där, ’nej men det är ju klart att du ska göra det’. Det var inte något konstigt med det.
Egna projekt
Hon har också skrivit barnböcker och hennes första roman för vuxna "Anropa" fick ett lysande mottagande. Den tog över tio år att arbeta fram, bit för bit. Nästa roman ska förhoppningsvis inte ta lika lång tid. Det är ett av flera skäl till att Malin Axelsson har lämnat Sveriges Radio och har börjat frilansa igen. Hon vill få mer tid till sina egna projekt, och hon har längtat tillbaka till scenteatern. Idéer har hon massor av, och coronapandemin till trots fortsätter hon att realisera dem.
Efter "Chefen" väntar en egen fri dramatisering av den franska erotiska 1800-talsklassikern "Monsieur Venus" av författarpseudonymen Rachilde. Om "Chefen" utspelar sig i en stel kontorsmiljö, så är "Monsieur Venus" en historia om konst, skapande, begär och kärlek. Den görs som en musikteaterföreställning för Folkteatern i Göteborg, med musik av Malin Dahlström från Niki & The Dove.
För Malin Axelsson blir det två passioner som möts i ett projekt – teatern och musiken.
– Jag går gärna på pop- och rockkonserter. Det är min hobby som har funnits med mig väldigt länge. Det är kul att få med sig det intresset in i teatervärlden.