Undersökningen "Delade meningar" är gjord av Insight Intelligence i samarbete med Svensk Handel, Karlstad universitet, Malmö universitet och UC.
Den kartlägger vad svensken har för inställning till digital integritet. Generellt sett är svenskarna skeptiska till insamlandet och användandet av personlig digital data. Sju av tio ser fenomenet som något negativt. Det är en siffra som legat still de senaste fem åren.
– Vi tycks ha nått en slags topp vad gäller digital misstro. Fler blir bekväma med tekniken och säger att de själva tar till skyddsåtgärder. Fyra av tio är det som vi klassar som oroliga, den siffran har till och med sjunkit något de senaste åren, säger Lukas O Berg.
Billigare = frikostigare
Något som däremot får svenskarna att vara villiga att bjuda på personlig information är en rejäl rabatt. Om en vara kan fås för halva priset eller ännu billigare är varannan svensk villig att dela med sig av mycket information.
– Det här gäller dock så klart inte allt. Inte saker som vårdjournaler eller att bli digitalt övervakad av chefen.
Förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare och den personliga integriteten är något som flertalet fackförbund höjt ett varningens finger kring. Men i "Delade meningar" framgår att det bara är en av tio som är orolig över att chefen övervakar deras digitala spår.
– Jag är lite förvånad över det. Men det kan eventuellt bero på att det främst skulle kunna röra tjänstemannayrken och att det är en i sammanhanget relativt liten del av de svarande, säger Lukas O Berg.
Förtroendefråga
Förtroendet för chefen är alltså relativt stort. Detsamma kan inte sägas om varken nyhetsmedier, söktjänster eller sociala medier.
– De ligger i botten när det gäller förtroende i att hantera personlig information. Det är lite av en paradox eftersom nästan alla samtidigt anger att de använder exempelvis sociala medier.
Förtroendet för sociala medier hamnar på blott två procent. Söktjänster och nyhetsmedier på tre procent. Bäst i klassen är offentlig sektor, där 64 procent har förtroende.
– Det absolut viktigaste är dock att det ska vara en aktör man känner igen. Gärna kopplad till bank-id. Det är det varumärket som flest har förtroende för, säger Lukas O Berg.