Nyligen stämdes Meta, som ligger bakom Facebook och Instagram, av 42 amerikanska delstater för att ha en negativ inverkan på unga människors mentala välmående.
Nu meddelar Youtube att de ändrar hur deras plattform fungerar för just tonåringar. Specifikt ska ungdomar inte längre gång på gång kunna bli rekommenderade videor med "osunt kroppsideal" eller "specifik vikt och träning".
– Det är en god idé. Det är bra att de vill ta ansvar. Men vad menar de mer tekniskt? Det är svårt att säga hur det kommer att påverka, säger Sissela Nutley, författare och hjärnforskare som är knuten till Karolinska institutet.
Ökad press
Hur ett företags algoritmer rekommenderar vidare läsning eller tittning är en fråga som har debatterats i större sammanhang, inte enbart på Youtube och vad gäller tonåringar.
– De senaste åren har forskningsläget stärkts vad gäller kopplingen mellan psykisk ohälsa och sociala medier. Pressen ökar såklart på företagen att åtgärda saker, säger Sissela Nutley.
Youtube skriver själva att ändringarna som nu införs är nästa steg i ett pågående arbete som företaget jobbat med länge. Plattformen ska nu även mer frekvent påminna inloggade tonåringar om att ta en paus från scrollandet, utöver de ändrade algoritmerna vad gäller "kroppsideal".
Populär tjänst
– Visuella plattformar har större påverkan på barn och unga. I initiativet "Det syns inte" har vi gjort undersökningar där det framgår att sex av tio 15-åriga tjejer säger att de upptäckt "fel" på sin kropp efter att ha jämfört sig med bilder på social medier. Bland killar är den siffran en av tio, säger Sissela Nutley.
Ändringarna i Youtubes tjänst skedde i dagarna i USA men kommer "till andra länder" först efter årsskiftet.
Enligt rapporten "Svenskarna och internet 2023" av Internetstiftelsen använder en tredjedel av svenskarna Youtube varje dag. Bland 00- och 10-talister är två av tre inne på Youtube dagligen.