I dagarna började EU-lagen DSA (digital services act) gälla för 19 stora techbolag. Egentligen har lagen gällt sedan november förra året, men i praktiken har tiden fram till nu varit fylld av samtal mellan EU och flera stora bolag. Bolag som för ett par månader sedan gick med på att klassa sig själva som väldigt stora, minst 45 miljoner aktiva användare varje månad.
Totalt är det nu 19 företag, däribland Elon Musks X, Tiktok, Apple, Facebook och Google som behöver börja följa reglerna.
Förändringar
De största förändringarna med DSA är bland annat att användare får möjlighet att stänga av "rekommendationer" från tjänsterna och i stället få ett så neutralt flöde som möjligt. Det ska exempelvis gå att få en "nyhetslista" baserad på sådant ens vänner har lagt upp i kronologisk ordning.
DSA riktar även in sig på illegalt innehåll och att flagga för sådant ska nu bli enklare på alla de stora plattformarna.
Användare har i och med DSA även rätt att få reda på varför något de lagt upp har tagits ned av plattformen. Bolag som inte följer reglerna kan som mest utkrävas på 6 procent av sin globala omsättning, eller bli bannlysta i EU.
Framtid
DSA är inte den enda lagen som EU slipar på för att få större kontroll på de så kallade techjättarna. DMA (digital market act) är en annan lag som reglerar konkurrensmöjligheterna mellan bolag på techområdet, tänk konkurrenter till Google och Apple som också vill ha en appbutik. I början av september kommer EU att peka ut vilka som är "gatekeepers" där, i likhet med de 19 bolagen som pekades ut när det kom till DSA.
EU jobbar även med att få till en mer heltäckande lagstiftning av artificiell intelligens än de regelverk som finns nu. Ambitionen där är att ha något klart före årsskiftet.