I ett uttalande på sin hemsida berättar Meta om planerna. Facebook- och Instagram-ägaren tänker bland annat lägga en hel del krut på NFT:er när det kommer till Instagram.
NFT står för "non-fungible tokens" och är ett slags äkthetsbevis där ägarskapet lagras i en blockkedja som hindrar att det digitala ägarcertifikatet kopieras.
För Instagram kan det handla om symboler, skapade av kreatörer på plattformen, som det går att köpa. En slags digitala samlarobjekt helt enkelt. Funktionen är inte revolutionerande men ytterligare ett tydligt steg för Instagram bort från den bilddagboksplattform det en gång var.
Meta skriver vidare att det även ska gå att visa upp NFT:er införskaffade på andra plattformar på Instagram i framtiden. NTF-testet inleds i USA innan det väntas lanseras globalt.
Företaget vill även göra det enklare för användare att skicka gåvor och pengar till sina favoritkreatörer. Eller stjärnor, köpta för pengar, till den man tycker gör bra innehåll. Det här rör såväl Facebook som Instagram.
Facebook (3 miljarder användare) och Instagram (1,5 miljarder) är fortsatt betydligt större plattformar än Tiktok (1 miljard). Men kinesiskt ägda Tiktok dominerar bland yngre.