Sociala medier har en längre tid kritiserats för att bidra till sämre psykisk hälsa hos de som använder plattformarna. Nyligen stämdes Meta, som ligger bakom Facebook och Instagram, av 42 amerikanska delstater för att ha en negativ inverkan på unga människors mentala välmående.
Nu meddelar Youtube att de ändrar hur deras plattform fungerar för just tonåringar. Specifikt ska ungdomar inte längre gång på gång kunna bli rekommenderade videor med "osunt kroppsideal" eller "specifik vikt och träning".
Hur ett företags algoritmer rekommenderar vidare läsning eller tittning är en fråga som debatterats i större sammanhang, inte enbart på Youtube och vad gäller tonåringar.
Youtube nämner heller inte att förändringarna görs för att undvika rättsliga åtgärder utan pekar på att det är nästa steg i ett pågående arbete som företaget jobbat med länge.
Plattformen ska även nu mer frekvent påminna inloggade tonåringar om att ta en paus från scrollandet, utöver de ändrade algoritmerna vad gäller "kroppsideal".
Ändringarna i Youtubes tjänst skedde i dagarna i USA men kommer "till andra länder" först efter årsskiftet.
Enligt rapporten "Svenskarna och internet 2023" av Internetstiftelsen använder en tredjedel av svenskarna Youtube varje dag. Bland 00- och 10-talister är två av tre inne på Youtube dagligen.