Allt fler flyger drönare på platser som är direkt olämpliga, trots kravet på drönarkort. Det säger Christoffer Massinger, sakkunnig på Transportstyrelsen.
– Antalet händelser med drönare ökar hela tiden. Vi ser tyvärr en negativ trend. Vi får alltför ofta in rapporter från flygtrafikledningen om drönare i närheten av landningsbanan, vilket är direkt farligt.
Luftrummet är strikt reglerat för att kunna säkra flygsäkerheten.
Litet genomslag
Drönarkortet har inte fått det genomslag man hoppats på, enligt Massinger. Sedan det blev krav på drönarkort i januari 2021 har Transportstyrelsen utfärdat cirka 27 300 kort.
2019 uppskattades antalet drönare i Sverige till omkring 400 000. I dag är antalet troligtvis betydligt fler.
– Det är alltså en oroande stor mängd drönarpiloter som ännu inte har tagit drönarkortet, säger Massinger.
Reglerna baseras på EU-direktiv och den som flyger utan drönarkort drabbas i nuläget inte av några konsekvenser. Massinger säger att myndighetens jurister jobbar på att ta fram förslag för straffsanktioner.
– Däremot kan man fortfarande som drönarpilot göra sig skyldig till brott mot till exempel luftfartslagen.
Omfattande material
Massinger kan inte svara på varför så många struntar i drönarkortet. Transportstyrelsen ser att de som har tagit drönarkortet får en ökad förståelse för flygsäkerheten.
– Vi har ett ganska omfattande utbildningsmaterial, cirka hundra sidor. Det kan vara mängden som gör det jobbigt. Men det är också väldigt lättsmält information. Det kostar inte heller speciellt mycket.
I vintras gjordes många drönarobservationer över olika kärnkraftverk. Observationerna har bidragit till att allmänheten har blivit mer medvetna om drönare, säger Massinger.
– Vi har många medborgare som hör av sig till oss och berättar att man har sett drönare på olämpliga ställen.
Enligt Massinger fortsätter Transportstyrelsen att genomföra kampanjer för att fler ska ta drönarkortet.