Alfred Jönsson tror inte att de nya reglerna som föreslås av Transportstyrelsen kommer att få någon särskild effekt.
– Bälte är ingen dålig idé och vinterdäck är bara sunt förnuft, det kör de flesta med, säger Alfred Jönsson, ordförande i Motorburen ungdom i Klippan och nyss fyllda 18 år.
– Men att man ska göra det svårare att manipulera dem, det finns alltid sätt att göra den olaglig. Det är upp till var och en. Vill man sköta sig så kör man lagligt.
Besviken på gräns
Transportstyrelsen föreslår att tekniska krav ska införas för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsningen. I dag vittnar polis om att många A-traktorer är trimmade.
– De som kan bilar ser inte de problemen, då tar man andra vägar. Det kommer inte att hjälpa, säger Alfred Jönsson.
Mest besviken är han över att dagens hastighetsgräns på 30 kilometer i timmen inte höjs.
– Den hade ju kunnat komma upp till 45 i alla fall. Det hade inte alls varit fel. En A-traktor är mycket säkrare än en moppebil.
Att höja till 45 kilometer i timmen har dock aldrig varit aktuellt, enligt Transportstyrelsen. Detta eftersom det skulle kräva B-körkort och det därmed skulle bli 18-årsgräns för att kunna köra A-traktor.
"Färre hade trimmat"
I takt med att antalet A-traktorer skjutit i höjden har även olyckorna ökat, med fler svårt skadade ungdomar och fler döda.
Alfred Jönsson tror att en höjning av hastighetsgränsen är det som hade kunnat ha effekt på olyckstalen. I så fall hade färre trimmat sina fordon till ännu högre hastigheter, resonerar han.
– 30 är så sakta och alla jag snackat med säger att hade de fått gå i 45 hade de inte kört olagligt. Du kommer fram dit du ska på en acceptabel tid.
Stort eget ansvar
Alfred Jönsson framhåller samtidigt att det är A-traktorägarnas plikt att hålla sig inom lagens ramar.
– Det ligger ett stort eget ansvar att inte göra A-traktorn olaglig. Kan man då inte framföra den ska man nog skita i det.
Men en högre hastighet handlar också om körglädje och ett bättre flyt i trafiken, säger han.
– För dem som kör bil stoppar det upp väldigt mycket när "eporna" ligger i 30.
Han märker tydligt att polisen i högre grad än tidigare kontrollerar A-traktorer.
– Polisen är ute mycket mer och kollar på epatraktorer och gör flygande inspektioner och liknande. Men det drabbar ju ingen som sköter sig.