A-traktorägare: Nya regler hjälper inte

Skärpta krav föreslås för A-traktorer. Alfred Jönsson i Motorburen ungdom tror inte att det kommer att hjälpa.
–Vill man köra olagligt så fortsätter man med det, säger han.

Alfred Jönsson, ordförande i Motorburen ungdom i Klippan, med sin A-traktor. Han är tveksam till att de föreslagna reglerna kommer att ha effekt.

Alfred Jönsson, ordförande i Motorburen ungdom i Klippan, med sin A-traktor. Han är tveksam till att de föreslagna reglerna kommer att ha effekt.

Foto: Anders Bjurö/TT

Trafik2022-11-01 10:15

Alfred Jönsson tror inte att de nya reglerna som föreslås av Transportstyrelsen kommer att få någon särskild effekt.

– Bälte är ingen dålig idé och vinterdäck är bara sunt förnuft, det kör de flesta med, säger Alfred Jönsson, ordförande i Motorburen ungdom i Klippan och nyss fyllda 18 år.

– Men att man ska göra det svårare att manipulera dem, det finns alltid sätt att göra den olaglig. Det är upp till var och en. Vill man sköta sig så kör man lagligt.

Besviken på gräns

Transportstyrelsen föreslår att tekniska krav ska införas för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsningen. I dag vittnar polis om att många A-traktorer är trimmade.

– De som kan bilar ser inte de problemen, då tar man andra vägar. Det kommer inte att hjälpa, säger Alfred Jönsson.

Mest besviken är han över att dagens hastighetsgräns på 30 kilometer i timmen inte höjs.

– Den hade ju kunnat komma upp till 45 i alla fall. Det hade inte alls varit fel. En A-traktor är mycket säkrare än en moppebil.

Att höja till 45 kilometer i timmen har dock aldrig varit aktuellt, enligt Transportstyrelsen. Detta eftersom det skulle kräva B-körkort och det därmed skulle bli 18-årsgräns för att kunna köra A-traktor.

"Färre hade trimmat"

I takt med att antalet A-traktorer skjutit i höjden har även olyckorna ökat, med fler svårt skadade ungdomar och fler döda.

Alfred Jönsson tror att en höjning av hastighetsgränsen är det som hade kunnat ha effekt på olyckstalen. I så fall hade färre trimmat sina fordon till ännu högre hastigheter, resonerar han.

– 30 är så sakta och alla jag snackat med säger att hade de fått gå i 45 hade de inte kört olagligt. Du kommer fram dit du ska på en acceptabel tid.

Stort eget ansvar

Alfred Jönsson framhåller samtidigt att det är A-traktorägarnas plikt att hålla sig inom lagens ramar.

– Det ligger ett stort eget ansvar att inte göra A-traktorn olaglig. Kan man då inte framföra den ska man nog skita i det.

Men en högre hastighet handlar också om körglädje och ett bättre flyt i trafiken, säger han.

– För dem som kör bil stoppar det upp väldigt mycket när "eporna" ligger i 30.

Han märker tydligt att polisen i högre grad än tidigare kontrollerar A-traktorer.

– Polisen är ute mycket mer och kollar på epatraktorer och gör flygande inspektioner och liknande. Men det drabbar ju ingen som sköter sig.

Fakta: Förslagen i korthet

Krav på bältesanvändning.

Krav på att passagerare vid färd på väg måste sitta på en plats avsedd för passagerare och endast en passagerare per plats.

Traktorer ska inte få köras fortare än högsta tillåtna konstruktiva hastighet.

Tvåårig prövotid för körkort med behörighet AM.

Krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar.

Införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.

Skärpta krav på utrustning för avgasrening.

Ökat fokus på risker i utbildningen för körkort med behörighet AM och möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon.

Förtydligade krav på LGF-skyltens befintlighet och utformning.

Källa: Transportstyrelsen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!