Av 86 450 framförda tåg nådde 78 132 sin slutdestination i tid i oktober. Trafikverket skriver på sin hemsida att förseningarna framför allt har inträffat på grund av banarbeten och slipersbyten, med medföljande hastighetsnedsättningar.
Spårhalka på grund av lövfällning såg man däremot ovanligt lite av.
"Utmaningen ligger som alltid i att hitta den bästa balansen när två lika viktiga intressen, punktlighet och underhåll, konkurrerar om spårtid", säger Ann-Sofi Granberg, tillförordnad trafikchef, till verkets hemsida.
Det är den fjärde månaden i år som punktligheten varit över 90 procent.
Trafikvolymen, mängden tåg som framförs, fortsätter att öka, enligt Trafikverket.
"Tillsammans ska vi nu göra allt för att också höja punktligheten och samtidigt minska antalet inställda avgångar. Det är två sidor av samma mynt som bägge riskerar att påverka förtroendet för järnvägen negativt", säger Ann-Sofi Granberg.
Järnvägsbranschens definition av punktlighet är ett tåg som kommer fram till slutstation i rätt tid med fem minuters marginal. Ankomst sex minuter eller mer efter tidtabell räknas som försening.