Representanter för Trafikverket, Transportstyrelsen, SJ och övriga tågoperatörer kallades under fredagen till departementet av den ansvarige ministern.
– Det finns en beslutsamhet hos både Trafikverket, SJ och de andra tågföretagen att samarbeta för att återuppbygga förtroendet så att inte människors tilltro till järnvägssystemet ska minska, säger Eneroth till TT efter mötet.
Problemen ligger, enligt honom, delvis hos Trafikverket som haft en bristfällig planering för banarbeten.
"Behöver rusta"
Verket ska egentligen tillhandahålla en plan för hur tågen går under ett banarbete 18 veckor i förväg. I dagsläget har man endast en framförhållning på två–fem veckor för en viss del av trafiken, vilket påverkat tågbolagens möjligheter att sälja biljetter.
– Vi behöver rusta upp den svenska järnvägen och Trafikverket har fått mer resurser än någonsin, men då behöver man planera det arbetet på ett sätt så att det inte stör övrig tågtrafik så mycket som det gjort i sommar, säger Eneroth.
Men även tågoperatörerna som haft svårigheter att klara personalförsörjningen får en släng av ministersleven.
– Jag var tydlig med att tågföretagen behöver bemanna upp så att man kan möta det kraftigt ökade intresset att åka med tåg. Glädjande nyheter är att SJ och MTR nu har startat en egen lokförarutbildning. Då tar man ett eget ansvar för att möta bristen på personal, säger Tomas Eneroth.
Tydligare styrning
Infrastrukturministern säger att att han inte utesluter fler regleringar för att komma tillrätta med problemen och att han vill se en tydligare statlig styrning av järnvägen.
– Jag tror att en del av utmaningarna vi har handlar om en långtgående avreglering av järnvägssystemet. När järnvägsunderhåll ska genomföras har inte Trafikverket några egna resurser, utan då måste det upphandlas av privata aktörer. Så fungerar det inte i de flesta andra europeiska länder.