Från och med den 1 april finns det inget krav på att ha vinterdäck i Sverige. Kör man med dubbdäck gäller det att plocka av dem senast den 15 april, så länge det inte råder vinterväglag.
När det gäller dubbfria vinterdäck finns inget krav på när de måste tas av. Den bekväma kan frestas av tanken på att slippa krångla med bytet och ha samma däck året om – men det avråder Transportstyrelsen ifrån.
– Det är lätt att bara se det som en svart bit gummi som sitter på bilen, men ett däck är en komplicerad pryl, säger Hans Norén på Transportstyrelsen.
Slits snabbare på sommaren
Gummiblandningen och mönstret på dubbfria vinterdäck ger försämrade köregenskaper på sommarväglag och kan ge längre bromssträcka.
– Däck är specialgjorda för olika användningsområden. Tittar man på ett dubbfritt vinterdäck så är det optimerat för ett bra grepp på snö och is, det fungerar bra när det är kallt ute och sämre när det är varmt ute, säger Norén.
Dessutom blir det oekonomiskt att ha vinterdäck på sommaren, eftersom de slits snabbare.
Den 1 januari 2021 fanns cirka fem miljoner personbilar i trafik. Ungefär 55 procent uppskattas köra med dubbdäck på vintern, enligt Däckbranschens informationsråd.
Tufft för verkstäderna
Tidigare år har däckbranschen flaggat för att verkstäderna haft svårt att hinna med att byta alla dubbdäck i tid, något man är medveten om även på Transportstyrelsen. Under 2020 förlängdes skiftestiden tillfälligt och bilisterna fick fyra veckor på sig att byta ut dubbdäcken, i stället för två.
Det var dock kopplat till pandemin, och det finns inga planer på liknande åtgärder i år, berättar Hans Norén.
– Vi gjorde det under pandemins första år när det var lite panik i samhället och det fanns många frågetecken kring risker. Förra året bedömde vi att verkstäderna borde ha kunnat ta fram rutiner för att undvika trängsel, och det fanns tillgång till skyddsutrustning, säger han och tillägger:
– Så därför ser vi inget behov av att ge en förlängning av tiden i år heller.