Det är en minskning med 2,3 procentenheter jämfört med månaden dessförinnan, november, då 90,5 procent av tågen kom fram i tid. Det är också den klart sämsta decembernoteringen under de senaste nio åren.
Oväder, obehöriga på spåren och pandemin pekas ut som förklaringar.
"Men jag har sagt det förut och säger det igen – punktlighet är resultatet av många faktorer, brister en del i kedjan blir heller inte leveransen den utlovade i form av en tillförlitlig och punktlig trafik", säger Roberto Maiorana, chef för verksamhetsområde Trafik vid Trafikverket.
Punktligheten trillade ned under 90 procent två gånger under 2021. Den första gången den gjorde det var i februari, då 88,8 procent av tågen fram i tid. Det var då den sämsta procenten på över två år.
Slår man ihop hela året 2021 landar punktligheten på 92,0 procent. Snittet för de senaste nio åren är 91,8 procent.
Tågtrafikens bottennotering för årets sista månad sattes den 6 december, då endast 73 procent av tågen kom fram i tid. På nyårsafton nådde man toppnoteringen med 95,2 procents punktlighet.
Järnvägsbranschens definition av punktlighet är rätt tid plus fem minuter. Om ett tåg kommer fram till sin slutstation 5.59 minuter efter utsatt tid räknas det som i tid, allt efter det är försenat.