Digital fartbegränsning börjar rulla på vägarna

Runt om i Sverige pågår projekt som testar digitala hastighetshinder, som kan göra att fordon inte går att köra snabbare än hastighetsgränsen.
–På sätt och vis är det här ett steg i övergången till automatiserade fordon, säger Johannes Berg på Trafikverket, till TT.

Från branschen finns det ett stort intresse för den nya tekniken. Arkivbild.

Från branschen finns det ett stort intresse för den nya tekniken. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Trafik2023-01-17 18:49

I förra veckan meddelade myndigheten att ett projekt med digitala hastighetshinder i fyra orter i Jämtland och Västernorrland ska genomföras under året. Tekniken som används kallas geofencing, och runt 40 timmerbilar har utrustats med teknik som begränsar hur snabbt fordonen kan köra på en viss sträcka.

– Det vi testar nu är hur det här fungerar. Fungerar det bra, vilket vi tror, då kommer man kunna sprida det här, säger Jan Lindgren, senior utredningsledare på Trafikverket, till TT.

– Det kan spridas till flera åkerier och flera företag som också kör skogstransporter till exempel, men det kan också fungera inom andra branscher.

Lägre bränsleförbrukning

Projektet med digitala hastighetshinder blir det hittills största i Sverige när det gäller antalet tunga fordon. Enligt Jan Lindgren är den stora nyttan med geofencing att man med relativt enkla medel kan garantera att bilarna inte kör för fort.

– Det blir så klart bra för säkerheten och tryggheten, säger han.

– Dessutom är det en bra miljönytta, då det blir lägre bränsleförbrukning om man kör långsammare.

Från branschen finns ett stort intresse för den nya tekniken, enligt Jan Lindgren.

– Både från dem som kör transporter, för att visa att de håller hastigheten, men också dem som köper transporter, att man är tydlig med att "vi vill inte att man kör för fort när man kör åt oss", och då är det här ett verktyg man kan använda, säger han.

Oklart om personbilar

Tekniken som krävs finns från och med i fjol i alla nya bilmodeller, och det finns krav på att den ska finnas i alla nya bilar och tung trafik framöver.

Det innebär att en stor del av alla fordon inom en snar framtid rent tekniskt skulle kunna ha digitala hastighetshinder.

Men trots det är det oklart om geofencing kommer att bli aktuellt även för personbilar. Detta på grund av att det affärsmässiga argumentet att visa att man håller hastigheten, som gäller för transportbranschen, inte rör personbilar.

– Det blir lite skillnad när det blir privatbilister, då har man inte riktigt samma mottagare på det sättet som man har med transportköpare, säger Johannes Berg, som arbetar med digitalisering av transportsystemet på Trafikverket.

Påverka framtiden

Tekniken väntas dock påverka framtiden längs vägarna, även för privatpersoner.

– Om man tar det här ett steg längre och börjar titta på självkörande fordon och delvis självkörande fordon, som ändå är på gång nu i viss utsträckning, där måste de ju följa trafikreglerna, säger Johannes Berg.

– Och då måste den här tekniken finnas i fordonen, och den här informationen måste finnas tillgänglig i fordonen också, så på sätt och vis är det här ett steg i övergången till automatiserade fordon, fortsätter han.

Fakta: Geofencing

Tekniken geofencing gör att fordon med rätt teknik inte kan köra snabbare än hastighetsgränsen i utpekade områden.

När geofencing aktiveras blir gaspedalen "slapp" om hastigheten är högre än det som är programmerat för sträckan.

Om föraren behöver köra snabbare än hastighetsbegränsningen, till exempel för att låta sjukvård eller räddningstjänst komma fram, går det att avaktivera systemet genom att gasa hårt. Det kallas för ett genomtramp.

Tekniken innebär att man i fordonet programmerar in en zon på en digital karta där funktionen ska vara aktiv. Sedan får gps-systemet i fordonet anpassa hastigheten utifrån det.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!